Keresd meg a 10 különbséget! – miben mások az új MAN Lion’s City buszok, mint a korábbi modellek? És miért 150 darab?
A 150 éves Budapest tiszteletére 75 szóló és 75 csuklós MAN Lion's City busz érkezett a főváros és a BKK megrendelésére.
Ahogy a lecserélésre váró Mercedes Citaro járműveket, az ArrivaBus Kft. üzemelteti az új MAN-okat is, mától fokozatosan állítják a járműveket forgalomba.
Első benyomásra olyanok, mint bármely más buszok, de rövid szemle után kiderül, hogy rengeteg új fejlesztés érkezett 2023-ra a korábbi típusokhoz képest. Kicsit olyan ez, mint amikor a két kép közötti különbségeket kell megkeresni: csak ha alaposan nézünk körül az új MAN Lion’s buszokon, akkor találjuk meg a legeldugottabb kis titkaikat.
Ha inkább a járművek felfedezésének játékos, önálló megoldását választanák, és szeretnék segítség nélkül megtalálni a különbségeket, úgy azt javasoljuk, hogy a videó után ne olvassák tovább a cikket. Viszont tartogatunk váratlan különbséget is, amit nem biztos, hogy mindenki önmagától észrevesz, úgyhogy mégis csak olvassanak tovább nyugodtan.
Íme, a különbségek, vagyis az új modellek ezekben különböznek (avagy: a megoldókulcs):
- A szóló buszokon csak két ajtó van – igen, ez a megfigyelés csak a bemelegítés.
- A két ajtó miatt az új járművek 10 százalékkal több ülőhellyel rendelkeznek, ami főleg a hátsó traktusban érzékelhető, előrébb nagyobb hely van a babakocsiknak és a kerekesszékkel közlekedő utasoknak. Az alapötlet az, hogy az első ajtós felszállás mellett a hátsó ajtót kizárólag leszállásra használjuk majd. Ezeket a buszokat üzembe helyezni olyan vonalakon tervezik, ahol hosszabbak az utazási távolságok, és ritkább a le- és felszállás.
- A belső világítás modernebb, rejtett, a repülőgépekhez vagy a legújabb vasúti kocsikhoz hasonló.
- Szélesebb, osztott képernyőn látható az utastájékoztatás, így több információt kapunk nagyobb felületen. Reklám továbbra sem lesz.
- Öt belső kamera van a szóló buszon. Tíz éve debütáltak a teljes utasteret figyelő kamerák a Mercedes Citarókon, azóta a BKK tapasztalatai szerint egyértelműen kevesebb a rongálás és a lopás.
- Az ülések háttámlája mélyített, hogy a térdünknek több hely legyen.
- Nagyobb fényerejű, fehér lámpás kijelzők vannak a buszok elején – az ügyfelek visszajelzéseire alapozva az összes új busz kizárólag így lesz szerelve, mert a rosszabb fényviszonyok mellett is jobban látszik, mint a sárga.
- Ledes fényszórók elöl – az újabb technológia előnyei mellett vadabbá vált vele a busz „arca” is.
- Klimatizált az utastér, automata cseréli a levegőt, és a páratartalmat is figyeli. Tehát nem a vezető állítgatja, kár rá haragudni, ha melegünk van.
- Emelt komfortfokozatú vezetőfülkék. Lett ülésfűtés, elektromosan állítható tükör, napellenző és még USB-töltő is.
+1 Megkérdezték a buszvezetőket (erre egy 800 fős, zárt Facebook-csoportot használnak) a műszerfal gombjainak logikus és kényelmes elhelyezéséről is, vagyis a kormányoszloppal együtt mozgó műszerfalat nevezhetjük személyre szabottnak. A fülkék pedig zártak a teljes flottában, ennek indokoltságát a járvány is igazolta, de biztonsági okai is vannak – ezért például kívülről kilincs sincs rajtuk.
Az új buszok több hullámban árasztják el Budapest útjait, először május 1-én láthatjuk őket, aztán június és július 1-től is egyaránt 50 busz (25 szóló és 25 csuklós) áll forgalomba. A járművek elsősorban az észak-budai, észak-pesti és kelet-pesti vonalakon, továbbá a 100E repülőtéri vonalán fognak közlekedni. A használt, de még mindig kiváló állapotú járműveket (amik helyére az újak jöttek), értékesítik külföldre. A BKK-nál figyelnek arra, hogy egy buszt 7-8 sofőrnél több ne használjon, (így azt magukénak érzik, és jobban vigyáznak rá), ezért a 10 éves buszoknak még egy újabb 10 év örömteli és biztonságos használatot jósolnak, máshol.
(Kiemelt kép: Merész Márton/Énbudapestem)