FRISS

Elkezdték visszatenni a Lánchíd megújult hídkorlátait és restaurált műemlékeit


Ismét hajók dolgoznak a Lánchíd pilléreinél, ezekről emelik helyükre az felújított elemeket, vasöntvény konzolokat és mellvédeket.

Két hajó – egy bárka és egy tolóhajó – dolgozik a Lánchídnál. A pesti konzolokat, vagyis tartóelemeket már tavaly visszaépítették a pilonra, most pedig

elsőként a budai pilon öntöttvas konzoljait emelték a helyükre

a bárkára szerelt autódaru segítségével, írja a BKK.

Fotó: BKK

 

Ezután a Lánchíd díszes mellvédjei következnek: ezek közül 20-at gondosan restauráltak, majd a konzolokhoz hasonlóan a csepeli festőüzemben kapták meg a szükséges korrózióvédelmi rétegeket. A projekt során 8 íves mellvédöntvényt a Lánchíd 1914–1915-ös megjelenéséhez illeszkedően – archív fotók alapján rekonstruálva – újonnan gyártottak. A megújult hídkorlátok felszerelése már elkezdődött.

Nem ez az első alkalom, hogy a felújításhoz kapcsolódó feladatok elvégzéséhez hajókat használnak: ilyenek szolgáltak korábban a híd környezetének fém- és lőszermentesítésekor, és ezek segítségével emelték ki a Dunából a híd körül talált roncsokat – például történelmi korlátdarabot, vagy török kori ágyúgolyót.

Fotó: BKK

 

Az átkelő felújítása ütemezetten, az eredeti tervek szerint halad. A teljes átadásáig a híd továbbra is munkaterület, gyalog majd a felújítás utolsó szakaszának lezárta után, előreláthatólag idén ősszel lehet átkelni rajta. A társaság tájékoztatása szerint kivitelező A-Híd Zrt. szakemberei ütemezetten haladnak a pályaszint alatti kőfelületek restaurálásával is. Miután végeztek a kövek pótlásával és javításával, a pilonok jégtörői körül már hozzáláttak az állványzat bontásához.

Megújult a budai pilon alsó, parti oldalán lévő vízmérce is,

újra felvésték azokat a rovátkákat, amelyeket az elmúlt évtizedekben teljesen elkoptatott a víz.

Fotó: BKK

 

Közben a szakemberek folyamatosan dolgoznak a hídfőhelyiségekben, a pesti és a budai hídfő lánckamráiban, illetve lánccsatornáiban. Miután a láncok és a lehorgonyzó tömbök már megújultak, a közlekedők előtt rejtett terekben most többek között a szigetelés készül. Ez idő alatt elkezdődött a hídfőknél áthaladó gyalogos, illetve gyalogos-kerékpáros aluljárók homlokfelületi köveinek beépítése is.