Visszatérnek a jellegzetes piros-fehér szerelvények, a téli üzemszünet idején felújított pályán csendesebben és üzembiztosabban járnak majd a vonatok a 60-as vonalon.
A járat hétköznapi menetrendje nem változik, kora reggel és késő éjszaka megmarad a tavaly bevezetett és bevált TELEfogas rendszer. Hétvégén napközben 15 percenként járnak majd a szerelvények, de ha a nagyobb forgalom indokolja, akkor a BKK sűríti majd a járatot. Újdonság, hogy idén nyáron várhatóan több alkalommal is közlekedni fog a nyitott nosztalgia szerelvény a Városmajor és Széchenyi-hegy között.
A társaság 2022 szeptember végén jelentette be, hogy október 3-tól, egy hétfői naptól november 17-ig, csütörtökig nem közlekedik a fogaskerekű, mert több helyen is felújítják a pályáját.
November 11-én aztán közölték, hogy
az energia- és gazdasági válság miatt téli pihenőre megy,
ennek köszönhetően pedig több mint 120 millió forintot spórol Budapest közösségi közlekedése, sőt, az sem volt kizárható, hogy végérvényesen megszűnik.
Mint írták, a jellemzően turisták és szabadidős forgalom által használt 60-as jelzésű fogaskerekűvel nagyon kevesen utaznak a hideg hónapokban. Ez hétköznapokon 10 százalékos, hétvégén legfeljebb 30 százalékos kihasználtságot jelent.
Mindeközben, a télen rendkívül alacsony forgalmú fogaskerekű vasútnál
drasztikusan kiütközik az energia költsége,
hiszen az átlagos villamosoktól eltérő vontatási feszültséggel üzemel. A hetvenes években gyártott és visszatáplálásra nem alkalmas jármű üzemeltetési költsége minimum a duplájára emelkedik az új energiaárak mellett.
A 60-as jelzésű fogaskerekű helyett a kibővített menetrend szerint közlekedő 21-es, 21A, 212-es, 212A, 212B és 221-es autóbuszokkal lehetett utazni, amelyeken a kerékpárszállítás is lehetséges. A fogaskerekű minden megállójának, mint a BKK fogalmazott, 300-500 méteres környezete a vágányzár alatt más autóbuszjárattal is jól elérhető volt.
A fogaskerekű leállításának hírére aláírásgyűjtés indult az aHang oldalán. A petíciót aláírók azért szeretnék, ha meggondolná magát a főváros, mert sok kisgyerekes család és nyugdíjas lakik a fogaskerekű mellett.
Mint írták, „a hegyen – ahol az időjárás változékonysága látványosan megmutatkozik – sokkal nehezebb a gyalogos közlekedés, mint a város más, részein. Nagyok a szintkülönbségek, sok a lépcső, amelyeket nem takarítanak. Hol a nedves avar, hol a havas felület okoz baleseteket. Vannak olyan utasok, akiknek
megterhelő a pár száz méteres gyaloglás is.
Az ő szempontjaikat is figyelmen kívül hagyta a Budapesti Közlekedési Központ döntésével.”
Több sem kellett: a fogaskerekű leállásából azonnal politikai ügy lett, Fürjes Balázs, a kiemelt budapesti fejlesztések akkori kormánybiztosa egy Facebook-posztban méltatlankodott.
Ahogy Fürjes hangsúlyozta, ő és Pokorni Zoltán, a XII. kerület fideszes polgármestere már több hete szóvá tették, hogy helytelennek tartják, hogy Karácsony Gergely főpolgármester leállítja a fogaskerekű közlekedését, mindezt úgy, hogy szerintük közben nem kínál semmilyen megoldást.
A BKK erre reagálva december 5-től újabb pótlóbuszokat indított.
(Fotó: Fortepan / Ed Sijmons. Illusztráció: Sturm Dániel