Szecesszió, Zsolnay-kerámia, Róth Miksa üvegablakok - népszerű hívószavakkal hívjuk fel a figyelmet arra, hogy megújult, megszépült a Fasori Református Templom.
Az építkezés a jelenlegi telek 1910-es megvásárlásával és Laky Adolf ékszerész 300.000 koronás adományával tudott elindulni, Árkay Aladár építész irányítása alatt.
Szecessziós, mások szerint népies stílusban épült, ez utóbbi nemcsak a motívumok megjelenésében érhető tetten, hanem a szecessziós épülethez képest egyszerűbb, puritánabb külső jegyekben is. A Zsolnay-gyárban készült majolika lapok miatt viszont van, akinek nem is a késői szecesszió, hanem korai art deco - stílusa jut eszébe, ezért az összkép minimum vita tárgya.
Árkay szerette egy kézben - a sajátjában - tartani a tervezési folyamatot, maga tervezte a csillárokat, a padokat, az ablakokon látható mintákat, a növényi motívumokból megkomponált falfestményeket (ez nem okozott meglepetést, hiszen eredetileg festőnek készült).
A 110 éves templom sokak szerint Árkay fő műve, és sikere nem is volt előzmény nélküli: előtte dolgozott Hauszmann Alajos mellett a budavári királyi palotán, de volt tapasztalata a szecesszióval is, hiszen ő tervezte a Budai Vigadó belső részét, és a régi szecessziós Babocsay-villát is (ma már a bauhaus stílusú Szerb Köztársaság Nagykövetsége).
A templomot 1913-ban szentelték fel, azóta folyamatosan, még a világháborúk alatt is működött, egy napot kivéve. Amikor 1945-ben a front a templomhoz ért, pont a lépcső előtt vertek tábort a szovjetek, ahonnan a Király utcát és a Lövölde teret lőtték egész nap.
A II. világháborút az épület viszonylag kisebb sérülésekkel sikeresen túlélte, a templombelső felújítását ezért egészen 1981-ig el tudták húzni, a homlokzathoz is csak 10 évvel később, 1991-ben nyúltak utoljára.
Egészen mostanáig, amikor az épület teljes külső átalakításon esett át. A rekonstrukcióért felelős építész iroda (Grafit Műterem Kft.) egyszerre törekedett a műemlék értékeinek és eredeti állapotának megőrzésére, de az épületet ért károk megszüntetésére és kijavítására is. Ezt részletes kutatások előzték meg, munkájukat számos régi fotó is segítette. Így kaphatták például vissza a vakolt falak is az eredeti, világosabb sárga színt - írta az építészfórum.
Megtekinthető, fényképezhető a Városligeti fasor 7. szám alatt.
( Fotók: Merész Márton / Énbudapestem )