Képes Blaha-történet – Elindult a Blaha Lujza tér felújítása is

Júliusban elindult a Blaha Lujza tér felújítása. A másfél évig tartó munka eredménye évtizedekre meg fogja szabni Budapest egyik legforgalmasabb terének kinézetét, hangulatát. A hosszú évszázadok (!) óta kitüntetett csomópont legutóbbi 100 évét és elkövetkező évtizedeit most képek segítségével mutatjuk be.

Képes Blaha-történet – Elindult a Blaha Lujza tér felújítása is
(Fotó: Fortepan/ Klösz György)

A tér 1900 körül. Ekkor még sokkal biztonságosabb volt gyalogosan közlekedni itt, mint ma. A teret minden irányból villamosvágányok veszik körbe, a budapesti villamoshálózat aranykorának elején járunk. Felsővezetéket azért nem látunk a sínek felett, mert ekkor még alsóvezetékesek voltak a budapesti villamosok, a sínek alatti üregből szedték az áramot. A tér történetéről Zubreczki Dávid írt korábban az enbudapestem.hu-n.

Képes Blaha-történet – Elindult a Blaha Lujza tér felújítása is
(Fotó: Fortepan/Bauer Sándor)

1958. Még áll a Nemzeti Színház. Háttérben a kupoláját vesztett sarokház a Nagykörút és a Rákóczi út sarkán. Ekkor még nem autós főútként, hanem városi főutcaként működött a Rákóczi út, ahogy ezt a sok sétálóból is látjuk.

Képes Blaha-történet – Elindult a Blaha Lujza tér felújítása is
(Fotó: Fortepan/UVATERV)

1965-ben, a Nemzeti Színház bontása után. Ebben az időben kezdték az autók eluralni a teret és környékét. Bal oldalt jól látszanak az árkádosított házak, ahol a járdát betették a lakóházak alá, kellemetlen, félig aluljáró hangulatú tereket hozva létre. Az árkádosítás célja az volt, hogy még több sáv, még több autó férhessen el az úton. Ez viszont nem megoldás: a több sáv csak több autót vonz, nagyobb dugót generál.

Képes Blaha-történet – Elindult a Blaha Lujza tér felújítása is
(Fotó: Fortepan/ Hlatky Katalin-Főkert)

Szökőkút, virágágyás: 1969-es helyzet. Az 1966-os metróépítés után ugyan már egy autóforgalom által dominál, de azért a kor standardjai szerint igényes tér jött létre, a jellegzetes Gomba szökőkúttal és rendezett kirakatokkal szegélyezett aluljáróval. Ebből mára nem sok maradt, a tér állapota folyamatosan romlott, ma már eszünkbe se jutna itt egy pillanatra sem megállni és kicsit pihenni, szétnézni.

Képes Blaha-történet – Elindult a Blaha Lujza tér felújítása is
(Fotó: BKK/Nyírő Simon)

A leharcolt állapotban lévő tér a felújítás előtti utolsó pillanatban. A téren a jelenlegi értékes fák megtartása mellett több, mint 65 új fa kap helyet, és több, mint 1000 négyzetméter új zöldfelület jön létre. 

Képes Blaha-történet – Elindult a Blaha Lujza tér felújítása is
(Kép forrása: Budapest Városháza)

Az új tér tervei. A Blaha Lujza tér egységes arculatú, akadálymentes, a mai városi használati igényeket kielégítő belvárosi közösségi térré alakul a belső részen gyalogosbarát, találkozóhelyekkel és szökőkúttal. A téren álló egykori Népszínházra utalva felújítják a Színházi emlékkövet. Ugyancsak megújul a tér emblematikus eleme, a 60-as évek óta működő Gomba szökőkút is.  

Képes Blaha-történet – Elindult a Blaha Lujza tér felújítása is
 (Kép forrása: Budapest Városháza)

A minőségi térépítészeti megoldások visszaállítják a tér szellemi és kulturális örökségét, megnövelik a barátságos, élhető gyalogosfelületeket, és további zöldfelületek létrehozásával megszüntetik a teret jelenleg széttagoló szervizút-hálózatot és parkolókat.  

További fejlesztésként többek között két MOL Bubi gyűjtőállomás lesz a téren, több kerékpártámaszt és hulladékgyűjtőt helyeznek el, a Corvin Áruház tulajdonosa magánberuházásban átalakítja az épületet, műemlék homlokzatát pedig részben állami támogatással felújítja. A Blaha Lujza tér, az aluljáró és a Somogyi Béla utca felújítására 2,67milliárd forint áll rendelkezésre fővárosi és kormányzati forrásból.


Szöveg: Bartha Dorka, Kovács Tamás