KULTÚRA

Cserélik az aszfaltot az M3-as kivezetőn, két sávra szűkül egy szakasz


Nem is akármelyik szakasz, hanem az autósok által valószínűleg leginkább gyűlölt szakasz.

Október 14-e keddtől várhatóan október 18-a szombatig az M3-as autópálya városból kifelé vezető oldalán a Szerencs utcai csomópont környékén aszfaltburkolat-cserét végez a Budapest Közút. A vállalat beszámolója szerint az ötnapos kivitelezés ideje alatt

nappal és éjszaka is egy sáv lesz lezárva a forgalom előtt, két sávon viszont folyamatosan biztosított lesz a közlekedés.

A korlátozásokkal érintett szakasz a Szerencs utca előtt mintegy 200 méterrel kezdődik, és a Kozák téri felüljárót elhagyva ér véget. A Szerencs utcai csomópontban nem lesz munkavégzés, a keresztirányú közlekedés biztosítva lesz.

A Budapest Közút azt írja, folyamatosan nyomon követik az M3 bevezető állapotát. A burkolat javítását még a hideg, fagyos idő beállta előtt szükséges elvégezni, ugyanis a tartós megoldást jelentő melegaszfaltos technológiát csak előtte lehet alkalmazni. Az aszfaltozás mellett javítják a közműszerelvényeket és a forgalomtechnikai elemeket is.

útfelújítás
Kép: Google maps/Google maps
A cég arra is felhívja a figyelmet, hogy az M3 bevezető központ felé vezető oldalán is dolgoznak, javítják ugyanis a Kozák téri felüljárót, miután egy kamion még 2025. március 8-án nekiütközött a felüljárónak.

A károsodott szakasz feletti gyalogpálya egy részét a Budapest Közút elővigyázatosságból azonnal lezárta, majd statikai vizsgálatot végeztetett a felüljáró állapotával kapcsolatban, valamint előkészíttette a helyreállítási terveket. A munkálatokat szeptember 29-én, hétfőn megkezdték, nappal a középső sáv zárása mellett kettő sávon haladhat a forgalom, az esti-éjszakai órákban – 20.00 és 03:00 között – időszakosan csak egy sáv járható.

A Közút arra is emlékeztet, hogy júniusban közel 7562 négyzetméteren újították meg a Rákospalotai körvasút sor feletti felüljáró burkolatát, ami szintén az M3-as bevezető részleges lezárásával járt.

A Szerencs utcai kereszteződés Budapest egyik, ha a nem legneuralgikusabb kereszteződésének számít,

ami a különböző fórumokon vérmérséklettől függően szoktak a város legbutább kereszteződésének is nevezni, valamint valódi autósszívató helynek, ahol a reggeli és délutáni csúcsforgalom idején állandóak a dugók és rendszeresek a balesetek is.

Állítólag még Maksa Zoltán is poénkodott azon, hogy nálunk képesek voltak autópályára jelzőlámpás útkereszteződést építeni.

Az M3-as be- és kivezetője bonyolítja ugyanis az agglomeráció forgalmán kívül Északkelet-Magyarország, Szlovákia és Ukrajna felé tartó forgalom jelentős részét, ahol csúcsidőben többezer jármű fordul meg. Aki járt már erre, az biztos, hogy állt is már dugóban a lámpánál.

A lámpánál egyébként hivatalosan még nem kezdődik az autópálya, 80 km/h a megengedett legnagyobb sebesség, amit közvetlenül a lámpa előtt 50-re kell csökkenteni, amit egy VÉDA-kapuval is nyomatékosítanak.

A kereszteződés születésével kapcsolatban kering a neten egy történet. A lényege, hogy a Szerencs utcánál az M3-as fölött azért nem épült meg a felüljáró, mert a Varsói Szerződés tagországainak pártfőtitkárai egy 1985-ös konferencia miatt Budapestre jöttek, és ahhoz, hogy ez zavartalan lehessen, rohamtempóban össze kellett tákolni az éppen felújítás alatt álló reptéri gyorsforgalmi utat.

A konferencia végeztével pedig újra kellett kezdeni a munkát a gyorsforgalmin,

a gányolással járó többletköltséget pedig az M3-as éppen akkortájt épülő városi szakaszától csoportosították át.

Az egykori Index magyarországi traffipaxot történetét feldolgozó cikkéből kiderül, hogy 1999-ban a notórius kereszteződésben kísérleteztek a Traffipax Traffiphot III SR piroslámpa-figyelő kameráját, aminek 850 kockája a 3 napos próbaüzem alatt el is ment.