NAPKÉPE

Mondunk egy újat a ma szülinapos Ford T-modellről


Igazából 5 érdekességgel készültünk a több mint 117 éves autócsodáról, egy közismert dolgot pedig elárulunk már most: magyar mérnökök is közreműködtek az építésében.

Íme 5 érdekesség az 1908. október 1-jén piacra került autóról:

  • Ez a modell tette lehetővé a középosztálybeli amerikaiak számára az utazást, és ez számít az első megfizethető autónak is, úgynevezett népautónak, amiből 15 millió darabot adtak el szerte a világon. 1914-ben a Ford több autót gyártott, mint az összes többi járműgyártó együttvéve. A gyártott darabszám tekintetében más autótípus egészen 1972-ig nem tudta ezt felülmúlni, akkor egy másik népautó, a Volkswagen Bogár volt képes megelőzni. (Míg a Ford Galamb Józsefet és Farkas Jenőt alkalmazta, a VW bogár konstrukciójában Barényi Béla szerzett elévülhetetlen érdemeket.)
  • Az autó páratlan sikerének alapja a konstrukció egyszerűsége és célszerűsége volt, amelyet az akkori viszonyok között újdonságnak számító anyagok és technológiai alkalmazások – mint például a futószalag alkalmazása – is segítettek. A munkaszervezésnek és a hatékonyságnak ez a formája sokakat lenyűgözött a világon, köztük Adolf Hitlert is, aki az akkor még antiszemita Fordot példaképének tartotta.
  • 1914-re már annyira modern lett a gyár, hogy csupán 93 perc kellett egy autó összeszereléséhez, az eredeti tizenkét és fél óra helyett. 
  • Amikor a T-modellt tervezték a szilárd útburkolat ritkaság volt, az emberek többsége pedig a mezőgazdaságban dolgozott, és szükség volt ezen a területen is motorizációra. Henry Ford igazi elemzést végzett, hogy milyen piac az, amire autót fog gyártani, ezért járgánya egyszerre működött mezőgazdasági vontatóként és személyautóként is. A T-modell képes volt köves, sáros földutakon menni, átgázolni sekély folyókon, megmászni egy meredekebb emelkedőt, és aztán a kerekét leszedve különböző gépi szerszámokat, vízszivattyúkat meghajtani, vagy akár generátorként működni.
  • Strapabírósága elképesztő volt, sok belőle még manapság is működőképes, annak ellenére, hogy egy évszázad telt el gyártása óta. 2000-ben még 100 000 működőképes darabról lehetett tudni, ezek közül több is Magyarországon van.
Ford
Kép: Négyesi Pál/Fortepan