A 23-as busz több mint 70 évig járt Pesterzsébetre, a 23-as villamos soha nem járt arra. A 23-as busz megszűnt, a helyébe a 223E lépett. Mert minden rosszban van valami jó. A pesterzsébeti 223E el sem indult volna, ha nincs szükség az M3-as metró felújítására a 2010-es évek végén.
„A budapesti 223E jelzésű autóbusz a Boráros tér és az Ady Endre utca (Topánka utca) között közlekedik, zónázó gyorsjáratként, a pesterzsébeti lakótelep körbejárásával. A viszonylatot a Budapesti Közlekedési Zrt. üzemelteti. A járműveket a Dél-pesti autóbuszgarázs adja ki" – olvasható a Wikipedia vonatkozó szócikkében, amely voltaképp a történeti előzmények (azaz korábbi járatok) felsorolása, hiszen a jelzett járat csak 2023 márciusa óta közlekedik.
Ős 23-as
Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy buszos vonatkozásban Pesterzsébet közösségi közlekedése a 23-as számmal és a Boráros téri indulással forrt össze. Még úgy is, hogy az első budapesti 23-as busz Kőbányán közlekedett a Liget tér és az Újhegyi út között 1929-től de mielőtt 17-esre számozták volna át 1932-től, többször is megszüntették. 1932 nyarán a Széna tér és Pesthidegkút között indult 23-as jelzésű busz, de ez sem volt hosszú életű. És hasonló volt a a helyzet az 1938. július 1-jén, a Boráros térről indított pesterzsébeti 23-assal is. A gumiabroncshiány miatt 1939-től egyre többször kellett szüneteltetni indulását, 1941-ben, Magyarország hadbalépése után pedig végleg megszüntették.

Legalábbis akkor ezt gondolták. Ám a háború után ismét Erzsébet felé vette az irányt a 23-as, 1948. szeptember 1-jétől a Boráros térről a Magyar utcáig, 1949. november 21-től a Lázár utcáig közlekedett, majd 1956. január 2-től, lakossági kérésre az Ady Endre térig hosszabbították meg. 1959. május 4-én 23A jelzéssel betétjárat is indult Boráros tér és Pesterzsébet, Tátra utca között. Ezt 11 év után szüntették meg, pontosabb cserélték le a 123-as gyorsjáratra, amely a 23-assal megegyező útvonalon közlekedett, és amelyet 1977. január 1-től „piros" 23-ra számoztak át. Ugyanekkor az 1974-ben indított 23Y jelzésű, Ady Endre út–Vécsey út közötti elágazójárat kapta a 123-as jelzést. Ebből 2023. márciusáig, tehát majd' 50 év alatt mindössze annyi változott, hogy a piros 23-asből a paraméterkönyv megjelenése után 23E lett.
Jött a 223M
Ugyanakkor elmondható az is, hogy a járat indulását, menetrendjét a Budapesti Közlekedési Központ az elmúlt években mindvégig úgy alakította ki, hogy azokat társadalmi egyeztetés előzze meg. És ha ebből indulunk ki, akkor 223E „keletkezése" 2019-ig visszafejthető. Az év áprilisában ugyanis – az M3-as metróvonal Kőbánya-Kispest–Nagyvárad tér szakaszának lezárásával – a BKK átalakította a dél-pesti buszhálózatot, és 223M jelzéssel új, tehermentesítő-zónázó jellegű autóbuszjáratot indított a Boráros tér és a Szentlőrinci úti lakótelep között, miközben a „hagyományos" 23E buszjárat útvonalát a Pesterzsébeti lakótelepig rövidítette a lakótelep vonzóbb kiszolgálása érdekében.
Mivel e forgalmi változások sikert arattak az utasok körében, a BKK-nál hamar felismerték, hogy a metrófelújítást követően a környék közlekedését ennek jegyében kellene átalakítani – persze az utasok egyetértésével. A társaság 2022 végén kezdeményezett társadalmi egyeztetést arról, hogyan fejlesszék a dél-pesti hálózatot. „Mivel a tapasztalatok azt mutatták, hogy 223M nagy népszerűségnek örvend a térségben utazók között, illetve a 23E új útvonalát is megkedvelték a térségben közlekedők" – közölte a társaság és – egyéb változásokon túl – azt javasolta, hogy e járatok megtartása mellett alakítsák át a Pesterzsébetre és Soroksárra közlekedő buszok számozását.
Ment a 223M
„A 23-as jelzés ezentúl a Keleti pályaudvartól a Jászai Mari térig közlekedő villamosjáratot jelölné, ezért a Boráros tértől Pesterzsébetig közlekedő buszjáratok a 223-as számjelzést, a Boráros tértől hosszabb útvonalon, egészen Soroksárig, a Szentlőrinci úti lakótelepig közlekedő buszjáratok pedig a 224-es számjelzést kapnának.

Ennek alapján a Boráros tértől induló 23-as busz a jövőben 223-as jelzéssel, a 23E busz 223E jelzéssel, a 223M busz pedig 224E jelzéssel közlekedne. Az 224E mellett megjelenne csúcsidőszakon kívül, hétköznapokon napközben és este, valamint a hétvégi időszakokban az új 224-es jelzésű autóbusz is, amely a Boráros tér és a Szentlőrinci úti lakótelep között közlekedne a 224E járattal azonos útvonalon, érintve a mai 23-as és 223M járat által érintett valamennyi megállóhelyet" – javasolta a BKK, az utasok pedig 2023. január 9-ig küldhetik el a társaságnak erre vonatkozó észrevételeiket. A BKK ezeket is figyelembe véve valósította meg elképzeléseit Dél-Pesten, a 223E és a 224E pedig 2023. március 18-án közlekedett először. Elmondható, hogy azóta e járatok kulcsfontosságúvá váltak az ott élők számára.
Tovább, tovább
Ám úgy tűnik, 2 és fél év után a BKK elérkezettnek látta az időt újabb fejlesztések megvalósítására azon a környéken. „A külsőbb kerületekben, például Pesterzsébeten (...) további fejlesztésekre van szükség ahhoz, hogy a közösségi közlekedés még vonzóbbá váljon. A BKK ezzel kapcsolatban a 223E busz fejlesztését tervezi. A fejlesztés eredményeként átszállás nélkül, vagy kevesebb átszállással, gyorsabban lenne elérhető a belváros a XX. kerületből" – közölte a társaság, hozzátéve hogy ebben a témában társadalmi egyeztetés indul a BKK oldalán. A társaság a felmérései alapján arra a következtetésre jutott, hogy a 223E busz, a közvetlen, kitérők nélküli, egyenes irányú útvonalnak köszönhetően gyorsabban,
az előzetesen számított adatok szerint akár több mint tíz perc időnyereséggel érhetnék el az utasok a főváros belső részeit.
Ez pedig – a BKK szerint – kényelmesebb eljutást biztosít a belvároson kívül a főváros egyéb területei felé is.

A BKK mostani javaslata alapján a 223E a Boráros téri végállomástól tovább haladna a Fővám tér érintésével egészen a Kálvin térig, majd az Üllői úton és a Ferenc körúton keresztül térne vissza a Soroksári úti útvonalára; közvetlen belvárosi kapcsolatot biztosítva az M3-as és M4-es metróvonalakhoz a Pesterzsébeten élők számára, míg a pesterzsébeti szakaszon a jelenlegi hurokútvonal helyett mindkét irányban kiszolgálná a környék megállóit, javítva ezzel az elérhetőséget és a térség lokális kapcsolatait.
A javaslat részeként a 223E autóbusz hosszabb ideig, egészen 23:30-ig járna, emellett hétköznapokon a jelenleginél sűrűbben indulnának a buszok, így biztosítva a gyors és megbízható kapcsolatokat. A javaslat kitér továbbá Belső-Ferencváros közösségi közlekedési hálózatának finomhangolására is, amelyet a 223E járat fejlesztése indokol.
A kérdőív 2025. szeptember 27-ig érhető el a BKK oldalán.