STÍLUS

Lezárult a tűzeseteket követő flottavizsgálat a BKV-nál


Az átfogó jelentés szerint biztonságos és stabil a buszos közlekedés. A BKV egyik autóbuszán sem talált az utasok biztonságát bármilyen módon veszélyeztető hibát, a vizsgálat azt állapította meg, hogy a feltárt kisebb hibák – olajszennyeződés, folyadékszivárgás, kábelkopás – a járművek magas életkorára vezethetőek vissza.

855 autóbuszt vizsgáltak át a BKV szakemberei augusztus 14. és augusztus 29. között. A soron kívüli ellenőrzést a főpolgármester kérésének megfelelően azután rendelte el a társaság, hogy rövid időn belül két jármű kigyulladt, egynek pedig füstölt a motortere. Az utasok közül senki nem sérült meg. A rendkívüli ellenőrzésen, egyebek között a járművek motorjait, az elektromos vezetékeket, a motor- és váltóolaj kenési rendszereit, valamint a poroltók és automata tűzoltó berendezések működőképességét vizsgálták – írja közleményében a cég. 

A heterogén, többfajta busztípusból álló, és eltérő életkorú járműpark sajátosságai miatt a vizsgálat külön foglalkozott a járműtípusok egyedi jellemzőivel. A karbantartók, kiemelt feladatként, soron kívüli szárazjeges tisztítást, aquatex olajsemlegesítő motortéri tisztítást és magasnyomású mosást végeztek a buszok motortereiben.

Az ellenőrzés során – jellemzően a 10 évnél idősebb autóbuszok egy részénél – olajszennyeződést, folyadékszivárgást, elektromos vezeték- és kábelkopást tártak fel a szakemberek. A leginkább a buszok élettartamából fakadó hibák javítását azonnal megkezdték, egyes javítási fázisokat pedig szinte teljesen be is fejeztek, de a hibák egyike sem volt olyan jellegű, amely az utasok biztonságát veszélyeztette volna. 

A vizsgálat során jelentkezett technikai problémák nem ismeretlenek a BKV szakemberei előtt, azokkal az elmúlt évtizedekben is rendszeresen szembesültek. A flotta minden tagja átesik egy szigorú napi, heti, illetve negyedéves ellenőrzésen, valamint éves műszaki vizsgán. 

A karbantartás szakszerűségét támasztják alá a BKV baleseti statisztikái is. Miközben a társaság utasai évente csaknem 300 milliószor szállnak buszra, az elmúlt hat évben évente egy vagy kettő olyan személyi sérüléssel járó autóbusz-baleset történt, amely hirtelen kialakult műszaki hibára vezethető vissza, jegyzi meg a cég. 

bkv
Kép: Budapest Városháza/Budapest Városháza

Fontos kiemelni, hogy műszaki hiba miatti tűzesetben még soha senki nem sérült meg a társaság autóbuszain. A buszok mindegyike automata tűzoltó berendezéssel felszerelt, az utastér pedig elkülönül a motortértől, így műszaki probléma esetén az utasok biztonságban, gyorsan el tudják hagyni a járművet. A jelenlegi tudásuk szerint az egymással összefüggésben nem lévő augusztusi tűzesetek részletes vizsgálata még tart, a BKV külső szakértőket von be, hogy megállapítsa, mitől gyulladtak ki a járművek.

A flottavizsgálat kapcsán a főpolgármester kijelentette, hogy a műszaki hibák és a fenntartási költségek csökkentése csak új járművek beszerzésével valósítható meg. Posztjában felsorolta, hogy ciklusai alatt eddig: 436 db új járművet szereztünk már be Budapestnek: 360 db új busz, 50 db új troli, 26 db új CAF-villamos állt forgalomba, miközben a régi, magaspadlós buszokat kivezettük a forgalomból. 300 db új elektromos és dízel busz érkezik a következő két évben, az első 25 db új dízel csuklós busz már forgalomba is állt az elmúlt hetekben. Ősszel várható 65 db úgynevezett maximidi, 10 méteres busz érkezése, amellyel számos öreg darab kivonása lehetővé válik. És csőben van 80 db új csuklós dízel busz bérlése, és 85 db új szóló gázbusz bérlése is, illetve még további 80-100 db busz bérlését készíti elő a BKV, és további 76 db új buszra érvényes vásárlási szerződéssel rendelkezünk.

A Főváros már 2021-ben összeállította azt a banki konstrukciót, amelynek keretében rengeteg buszt le tudott volna cserélni és még most is rendelkezésre áll az a nagyon kedvező európai forrás, amiből új buszokra is tudna költeni a város, ám a hatályos  jogszabályok értelmében a hitelhez a kormány szignója is szükséges, ami az elmúlt 4 évben nem érkezett meg

Ezzel párhuzamosan a kormányhivatal is két hullámba tartott ellenőrzést, az első alkalommal a BKV négy telephelyén jártak, és összesen 40 buszt vizsgáltak meg, (míg a BKV szakemberei 855 autóbuszt vizsgáltak át). A 40 szúrópróba szerűen kiválasztott busz közül 8 darab járműnél (22%) találtak jelentősebb hibát, amit kivontak a forgalomból. A vizsgálat során a BKV szakembereihez hasonló, a buszok életkorából adódó hiányosságokat tártak fel, de  még zajlik egy második körös ellenőrzés ennek fényében, erről Sára Botond főispán beszélt videójában. 

A BKV közleményében is hangsúlyozza, hogy a korábbi évek 14-15 éves átlagéletkorához képest jelenleg a teljes állomány átlagéletkora 12,8 év, ugyanakkor az optimális maximális élettartam az autóbuszoknál 8-10 év. Több mint 200 busz 20 évesnél idősebb. A BKV buszflottájának jelenleg a fele, 420 jármű csereérett. Az autóbuszok cseréje az elmúlt években megkezdődött, a korábbi magas padlós járművek cseréje megtörtént. Az autóbusz-állomány fiatalítása a BKV kiemelt célja.