A Nagykörúton jógamatracra hasonlító lapok jelentek meg a villamospálya felújításakor. Bár biztosan megérdemlik, de nem a felújítást végző munkások kényelmét szolgálják.
A 4-es és 6-os villamosvonalon naponta csaknem 280 ezren utaznak, ez a teljes munkanapi villamosforgalom mintegy harmadát jelenti Budapesten. A Nagykörúton hétköznaponként, tanítási időszakban 36 darab, 54 méter hosszú Combino villamos közlekedik, (ez azt jelenti, hogy 2-3 percenként is elrobog itt egy ilyen óriásszerelvény), de a 6-os villamos éjszaka is jár – hétköznapokon 7, hétvégén 9 járművel. Éjjel-nappal, az év minden napján ez hatalmas terhelést jelent, és a most felújítandó szakasz a Tátra utca és a Margit híd pesti hídfője között utoljára 2009–2010-ben volt felújítva – írtuk korábban a BKV közleménye alapján.
Zajcsökkentés több szinten
Minden megépülő folyópálya felépítményi szerkezet az úgynevezett RAFS (rugalmasan alátámasztott folyamatos sínágyazású) rendszercsaládba tartozik, aminek a hagyományos pályaszerkezetekhez képest kb. 2-3 dB(A)-val kisebb a zajkibocsátása (a dB(A) vagy más néven A-súlyozott decibel egy hangnyomásszint mérőszám, amely figyelembe veszi az emberi fül frekvenciafüggő érzékenységét. A mért hangnyomást egy A-súlyozó szűrőn vezetik át, ami csökkenti az alacsony és magas frekvenciák hatását, így jobban tükrözi azt, ahogyan az emberi fül hallja a hangokat - a szerk.), csökkenti a testhangot és a kóboráram-kiszórást is. A leginkább beépített szakaszokon, mint amilyen ez a villamosszakasz is, a RAFS családból is az egyik legmodernebb, leghalkabb villamospályát, az úgynevezett sínkörülöntéses pályaszerkezetet alkalmazzák. Ez egy korszerű zaj- és rezgéscsillapító technológia, amelynek lényege, hogy a síneket egy speciális, elasztikus anyaggal öntik körül, ami csökkenti a villamosok által keltett vibrációt és zajt. Gyakorlatilag a sínkörülöntés pontosan úgy néz ki a gyakorlatban, ahogyan azt szóösszetételből elképzeljük.
A sínpálya és a jármű állapota egyaránt szolgálhat zajforrásként: indulási, fékezési, elhaladási, továbbá járműszerkezeti zajokról beszélhetünk, ezeket kell adott esetben csillapítani. Ide sorolható továbbá az ívekben fellépő csikorgás is, de a Tátra utca és a Margit híd pesti hídfője között a villamos nem kanyarodik.
A fekete gumilapok
Aktív zajcsökkentési megoldásnak számít a fenti problémákra egy olyan vágányrendszer alkalmazása, amely csillapítja a rezgéseket. Ennek részeként teszik le a sínek és a vasbeton pályaelem alá többek között ezeket a jógamatracra emlékeztető lapokat, a zaj- és rezgéscsillapító alágyazati gumiszőnyeget, amivel gyakorlatilag megágyaznak a körút sínpárja alatt. Ezzel segítenek a sínpályát és a villamost érő rezgések elnyelésében is, meghosszabbítva mindkettő élettartamát, közvetve pedig az utazási komfortot is növelik.
A komplex zajcsökkentés eredményei:
- Kevesebb rezgés – a halkabb menés miatt a villamos belseje is csendesebb lesz az utasok számára.
- Alacsonyabb külső zaj – a sínektől keletkező zörejek nem hallatszanak annyira az utcán, így a környék lakói számára is kellemesebb lesz a környezet.
- Gyorsabb közlekedés – a beruházás után eltűnik a korábbi sebességkorlát (50 km/h már újra mehetnek), így rövidebb menetidők várhatók.
- Tartósabb pálya – hosszabb ideig jó állapotban marad a sín, kevesebb karbantartásra lesz szükség.
Kép: Énbudapestem/Énbudapestem
Ha ti is láttok valami érdekeset, küldjétek el a szerk@budapest.hu-ra!