KÖZÉLET

A troli és a bicikli suhan, gyalogolni jó


A tervek szerint nyártól új forgalmi rend lép életbe Belső-Erzsébetvárosban, amely a helyi tapasztalatok alapján, VII. kerületi Önkormányzat, illetve a Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság megbízásából dolgozott ki a Budapest Közlekedési Központ. A Fővárosi Közgyűlés április 30-án szavazhat róla.

Belső-Erzsébetváros nemcsak Budapest legsűrűbben lakott és beépített városnegyede, de kedvelt turista célpont is. A területen már régóta problémát okoz a sűrű gyalogos- és a gépjárműforgalom, hogy a gyalogosok száma jelentősen meghaladja az erre közlekedő autókét, a szűk utcák pedig alkalmatlanok a kétféle közlekedési igény egyidejű lebonyolítására. A problémát tetézi a kijelölt rakodóhelyek hiánya, valamint a járdákat beszűkítő, helyenként eltorlaszoló parkolóhelyek is. A probléma komplex és több körös egyeztetést követő megoldásához - ahogy a BKK közleménye fogalmaz - a kerületi önkormányzat, a fővárosi önkormányzat közlekedési kérdésekkel foglalkozó Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottságának, valamint a Budapesti Közlekedési Központ és a Budapest Közút (BK) együttműködésére volt szükség. Ami azt eredményezte, hogy az érintettek javaslatai alapján a Fővárosi Közgyűlés április 30-i ülésének napirendjére kerülhet az az előterjesztés, melynek értelmében Belső-Erzsébetvárosban 2025. június 20-tól a BKK és a Budapest Közút által tervezett új forgalmi rend léphet életbe,

amely utcaszakaszonként differenciált megoldásokkal javítaná a terület élhetőségét, illetve biztosítaná a gyalogos-kerékpáros forgalom elsőbbségét.

Az új forgalmi rendre vonatkozó javaslat elkészítése során a BKK a korábbi tapasztalatokra alapozva kiemelten figyelembe vette a meglévő célpontok logisztikai kiszolgálását és a kerületben élők parkolási igényeit is.

BKK
Kép: BKK/BKK

A javaslat értelmében:  a Kazinczy utca Rákóczi út – Dohány utca és a Wesselényi utca – Dob utca közötti, a Dob utca Rumbach Sebestyén utca – Síp utca közötti, valamint a Csányi utca Király utca – Dob utca közötti szakaszát csak a gyalogos és kerékpáros forgalom vehetné igénybe, a gépjármű-behajtás megszűnne (a térképen piros vonallal jelölve);  a Kazinczy utca Dohány utca – Wesselényi utca közötti, a Király utca Rumbach Sebestyén utca – Károly krt. közötti, a Madách Imre út Rumbach Sebestyén utca –Asbóth utca közötti szakaszán, valamint az Asbóth utca esetében a gépjármű-behajtás a továbbiakban engedélyhez kötött lenne (a térképen folyamatos sárga nyíllal jelölve); a Wesselényi utca egy rövid szakasza a Rumbach Sebestyén utca – Síp utca között kétirányúvá alakulna, így a Holló utca gépjárművel továbbra is elérhető maradna; a Kis Diófa utca haladási iránya megfordulna, oda a továbbiakban a Király utca felől lehetne behajtani; a Klauzál tér északkeleti oldalán, a vásárcsarnok előtt a jelenlegi kétirányú forgalom megszűnne, a szakasz a Klauzál utcával azonos módon a Dob utca felé lenne járható; Belső-Erzsébetváros többi utcájában megmaradna a gépjármű-behajtás és -áthajtás lehetősége (a térképen zöld nyíllal jelölve).

A Klauzál utca teljes, Rákóczi út – Klauzál tér közötti szakaszának forgalomcsillapítása, illetve a gépjármű-behajtás engedélyhez kötése később, a közterület átépítése esetén valósulhat meg, így arról a Közgyűlés egyelőre csak koncepcionális döntést hozhat (a térképen szaggatott sárga nyíllal jelölve).

Az érintett útszakaszokon megfelelő szélességű járdát biztosítanának, zavartalanná válna a taxik utascseréjének lebonyolítása, továbbá koncentrált rakodóhelyek és új taxiállomások is létesülnének.

A Síp utca és a Kazinczy utca Wesselényi és Dob utca közötti szakaszain a parkolás megszűnik, a Klauzál tér északkeleti oldalán, a Kazinczy utca Dob utca – Király utca közötti, valamint a Dob utca további két érintett szakaszán az átmenő forgalom fenntartása mellett a parkolók száma csökkenne. A kétirányúsítás miatt a Wesselényi utca érintett szakaszán a jelenlegi, kétoldali párhuzamos parkolás helyett egyoldali párhuzamos parkolóhelyek állnának majd a továbbiakban az ide autóval látogatók rendelkezésére (a térképen sárga pöttysorral jelölve). Az érintett utcákban megszűnő lakossági parkolóhelyeket a kerületi önkormányzat a környező utcákban található díjfizető parkolóhelyek átalakításával pótolná.

Amennyiben a közgyűlés megszavazza, a változásokat június 21-től ütemezetten, több lépésben vezetnék be. 

A tervek szerint a Dob utca érintett szakaszának sétálóutcává alakítása, valamint a Wesselényi utcában kialakítandó kétirányú forgalom bevezetése a nyári szünidőben, 2025. június 21 – augusztus 20. között tesztjelleggel történne, az időszak végén a tapasztalatok kiértékelése után születhet döntés

a végleges forgalmi rendről ezeknek a szakaszoknak az esetében. Amennyiben ezek kedvezőek, a forgalomtechnikai kialakítás tartósan fennmaradna.

A forgalmi rend átalakítása nyomán felszabaduló utcák élhetőbbé alakításáról a továbbiakban a tulajdonos VII. kerületi Önkormányzat és a helyi civil szervezetek, kulturális szereplők gondoskodhatnak a helyiek bevonásával. A mobil elemekkel, taktikai beavatkozásokkal történő közterületi humanizálás az elmúlt években sikeresnek bizonyult például Józsefvárosban, a várakozások szerint hasonlóan kedvező eredményre vezethet Belső-Erzsébetvárosban is - fogalmaz a BKK közleménye.