KULTÚRA

Az elmúlt évtizedek legnagyobb közútfejletészét jelentették be a XIII. kerületben


Új hidat, új utat, négy új körforgalmat, új kerékpárutakat és biciklis pihenőket, valamint új mikromobilitási pontokat létesítenek a Marina part mellett. A tervek szerint kialakítanak egy új parkot és elültetnek 200 fát is.

Történetének legnagyobb közlekedési és zöldfejlesztését hajtja végre a következő két évben a XIII. kerületi önkormányzat, teljesen megújul ugyanis a Marina Part mellett vezető csaknem 12 ezer négyzetméteres terület, jelentette be az önkormányzat.

A Marina part szélén lévő Cserhalom utca egy szakaszának, a Vizafogó utca és a Meder utca közötti részének revitalizációja során új hidat, új utat, négy új körforgalmat, új kerékpárutakat és biciklis pihenőket, valamint új mikromobilitási pontokat létesítenek. A tervek szerint kialakítanak egy új parkot is, elültetnek 200 fát, felújítják a teljes zöldterületet, aminek fenntartásáról újonnan telepített locsolórendszer fog gondoskodni.

Egy korábbi posztjában a kerület polgármestere, Tóth József is

úgy hivatkozik a fejlesztésre, mint a kerület elmúlt évtizedeinek legnagyobb közútfejlesztési beruházására.

Mint írja, a Vizafogó utca és a Meder utca közötti szakaszon 750 méteren teljesen elbontják a korábbi útpályát, a kerékpárutat és a járdát, helyettük újakat építenek. Ott három új körforgalom is készül: egy a Csele utcánál, egy az Úszódaru és a Csavargyár utca kereszteződésénél, egy pedig a Turóc és Mura utca csomópontjában.

Cserhalom
Kép: www.budapest13.hu

Az önkormányzat mindezt azzal egészíti ki, hogy a körforgalmakra azért van szükség, mert jelentősen csökkentik a forgalom sebességét, ezzel pedig a sérüléses és halálos balesetek számát is. A Vizafogó utca és Esztergomi úti csomópontban lámpás kereszteződést létesítenek, a Meder utcai csomópontban pedig egy újabb körforgalmi csatlakozást kap a felújított útszakasz.

Az új útpálya továbbra is 2×1 sávos lesz, mert – mint magyarázzák – nem akarják a Váci úton közlekedők részére ezt a szakaszt vonzó alternatív közlekedési útvonallá tenni. Az útpálya mellett kialakítanak egy szervizsávot is, melyben parkolók, buszöblök kapnak helyet.

A Rákos-patak feletti közúti híd helyén széles, gyalogos közlekedésre is kényelmesen alkalmas új hidat építenek.

A tervek szerint a gépjármű- és gyalogosközlekedés fejlesztésén túl a kerékpáros infrastruktúrát is fejlesztenék: kétoldali, irányhelyes kerékpárút lesz a teljes szakaszon, melyek a csomópontokban is külön átvezetést kapnak. Több helyszínen alakítanak ki mikromobilitási pontokat és kerékpáros pihenőket, és rendezik a közvilágítást is.

Ahogy a cikk elején is említettük, a projekt részeként felújítják a teljes zöldterület is, az Úszódaru és Turóc utcák közötti szakaszon pedig egy új parkot is kialakítanak kutyafuttatóval és agility eszközökkel.

Az önkormányzat beszámolójából kiderül, hogy a kivitelezésre vonatkozó közbeszerzési eljárást a Swietelsky Magyarország nyerte meg, a vállalattal már márciusban megkötötte a szerződést a XIII. kerület városüzemeltető cége, a XIII. Kerületi Közszolgáltató Zrt. A projekt finanszírozásából, mint fogalmaztak, oroszlánrészt állnak a Marina parton építkező ingatlanfejlesztők.

Ezekkel a cégekkel ugyanis a XIII. kerületi önkormányzat sorra kötötte meg az úgynevezett településrendezési szerződéseket.

„Ezek olyan megállapodások, amelyek a településfejlesztési célok megvalósítása érdekében vállalt kötelezettségeket, műszaki, jogi feltételeket és biztosítékokat rögzítik” – magyarázzák. Valószínűleg erre is gondol az önkormányzat, amikor azt mondja, hogy a projekttel több önkormányzati cikluson átívelő urbanisztikai, azaz várostervezői munka eredménye érik be. A fejlesztés két év alatt, 2027 nyarának végére valósul meg.

cserhalom
Kép: budapest13.hu

A kerületben hosszú évek óta elképesztő tempóban húzzák fel a vegyes minőségű, vegyes megítélésű lakóparkokat, egy korábbi poszt szerint 2017-ben például 29 lakópark épült a kerületben, ami 3900 plusz lakást jelentett, nem csoda – ahogy egy 2024-es fizetett hirdetés is kiemeli –, hogy a XIII. kerület az egyike azon négy budapesti kerületnek, amelyek az elmúlt tíz évben növelni tudták a népességszámukat. Az akkori adatok szerint a XIII. kerület a maga 4 százalékos növekedésével listavezető volt.