Halaszthatatlanná vált az 1980-as években épült, forgalmas felüljáró felújítása a Flórián térnél. Mostanra ért véget a közbeszerzés, majd a szerződéskötés folyamata: a Budapesti Közlekedési Központ és a kivitelezésre vonatkozó közbeszerzési eljárás nyertese, a KM Építő Kft. aláírta vállalkozási szerződést. A lezárások, terelések és alternatív útvonalak pontos részleteiről a BKK a tényleges munkakezdés előtt ad tájékoztatást.
A Szentendrei utat és az Árpád hidat összekötő, 1982-ben és 1984-ben átadott, egymással párhuzamos két felüljáró szerkezet mára naponta több mint ötvenezer jármű áthaladását biztosítja: kiemelt szerepe van Budapest és az agglomeráció közlekedésében, hiszen a főváros határán is átnyúló tranzitútvonalakat kapcsol össze.
A csomópont madártávlatból nézve is a főváros egyik legkomplexebb ilyen kereszteződése, összesen három szinten keresztezik egymás a különböző közlekedési módok – autósok, közösségi közlekedés járművei és a gyalogosok, mindez jelentős régészeti értékekkel megspékelve.
A december 16-án aláírt szerződéssel újabb lépéssel került közelebb a munkakezdés a Flórián téri felüljáróknál: a BKK és a KM Építő Kft. által aláírt szerződés értelmében a kivitelező nettó 2,1 milliárd forintért végzi el a korszerűsítést – írja közleményében a BKK. A megvalósításhoz szükséges forrást a Fővárosi Önkormányzat biztosítja, a költségek pénzügyi fedezetét nagy részben az elektronikus jegyrendszerhez kapcsolódó – március elején lezárult, maratoni hosszúságú – perben visszaszerzett összeg jelenti.
A rekonstrukció 2025 első negyedévében kezdődhet, és előreláthatóan 2026 tavaszáig tart.
A beruházás során a szakemberek
- kicserélik az útpálya burkolatát;
- javítják a vasbeton szerkezet hibáit;
- teljes szélességében felújítják a szigetelést, megszüntetve a pillérek feletti átázások okát;
- új vasbeton szegélyt építenek, amelyre új, biztonságosabb szalagkorlátot szerelnek;
- a hidak két végére új dilatációs szerkezetet és sarukat építenek be;
- javítják a vízelvezető rendszeren, a támfalak, a hídfők és a pillérek betonfelületein keletkezett hibákat, továbbá
- a régészeti leletek épségére is kiemelt figyelmet fordítanak.
A BKK mindent megtesz, hogy az arra közlekedők igényeit a lehető legjobban kiszolgálja, egyúttal biztosítsa a munkavégzéshez szükséges területet, ezért két ütemben zajlik majd a felüljárók korszerűsítése. A munkák idején
- a Szentendrei útról Pestre tartó forgalom külön szintű áthaladása a tervek szerint folyamatosan biztosítva lesz, míg
- a Pestről érkező forgalom az egyik ütemben külön szinten, a felüljárón halad, a másik ütemben pedig alatta kanyarodik a Szentendrei útra.
A kivitelezés szükségszerűen forgalomkorlátozásokkal, illetve ideiglenes változásokkal jár, ezért a BKK arra kéri az agglomerációból érkezőket, hogy ha lehetőségük van rá, a felújításkor a közösségi közlekedést vegyék igénybe, ezzel is csökkentve a környék forgalmi terhelését. A lezárások, terelések és alternatív útvonalak pontos részleteiről a BKK a tényleges munkakezdés előtt ad tájékoztatást.
A munkák során lesz olyan rövid időszak, amikor nem biztosítható a felüljáró alatt az 1-es villamos közlekedése, ekkor a BKK gondoskodik a szükséges autóbuszos pótlásról.
A kiviteli terveket a FŐMTERV Mérnöki Tervező Zrt. készítette. A teljes projektköltség – a kötelező tartalékkeret, a tervezési díj, a műszaki ellenőri díj, a hatósági díjak és egyéb költségek mellett – az áfatartalommal együtt bruttó 3 milliárd forint körül várható.
A felüljáró mellett maga a tér is apránként megújul – az első lépés egy gyalogos sétány kialakítása lesz, amelynek építési munkálatai most kezdődtek el, a faültetés pedig várhatóan jövő év elején, 2025. január 15. és február 15. között lesz, régészeti felügyelettel.