KÖZÉLET

„A főváros jóváhagyása nélkül semmiféle HÉV-ritkítás nem lehetséges"


Karácsony Gergely nyilvánosságra hozta azt a levelet, amit a Budapesti Közlekedési Központ igazgatója írt a MÁV-HÉV Zrt. vezérigazgató-helyettesének HÉV járatritkással járó menetrend-tervezetével kapcsolatban.

„Akkor még egyszer – biztos, hogy nem utoljára –, a HÉV-ekről, tárgyszerűen, vagdalkozástól mentesen. Mert nem presztízsharcról van szó, hanem a budapestiek érdekéről. Nyilvánosságra hozom azt a levelet, amit a BKK illetékes igazgatója írt az állami MÁV-HÉV megkeresésére" – írja Facebook-bejegyzésében a főpolgármester. Karácsony Gergely lépése azért nem meglepő, mert az elmúlt napokban hatalmas viharokat, vagdalkozást és az utasok mérhetetlen felháborodását eredményezte az a menetrend-tervezet, amelyet a HÉV-eket üzemeltető  állami tulajdonban lévő MÁV-HÉV Zrt. készített 2024-25-re vonatkozóan. A BKK október 7-én kelt leveléből egyebek mellett az derül ki, hogy a MÁV-HÉV csak október 3-án tájékoztatta a fővárosi társaságot.

„Levelükben arra kérnek bennünket, hogy válasszunk, mely budapesti és agglomerációs lakosok kapjanak alacsonyabb színvonalú kiszolgálást azért, mert a rendelkezésre álló járműkapacitás a jelenlegihez képest 4 motorvonat egységgel kevesebb jármű napi forgalomba adását teszi lehetővé" 

– írja a BKK nevében Bodor Ádám mobilitásfejlesztés-igazgató, majd részletesen kifejti, hogy milyen következményei lennének, ha a megvalósulna a MÁV-HÉV tervezett menetrendje. „A javaslat (a MÁV-HÉV által bemutatott adatok alapján, a megküldött táblázatok szerint is)

több esetben 70% -os, van, ahol 90% feletti zsúfoltságot eredményezhet,

amely a gyakorlatban azt jelenti, hogy a szerelvényekre nem minden esetben lehet felszállni, meg kell várni a következő járatot. A BKK által alkalmazott tervezési irányelvek szerint a kihasználtsági mutató csúcsidőben maximum 70% lehet, mert csak igy tudjuk megtartani a közösségi közlekedés versenykepesseget es vonzerejet, kezelni az esetenként előforduló lökésszerűen megnövekvő utasforgalmat, és biztosítani, hogy senkinek ne kelljen megvárni a következő szerelvényt, mert csak arra fért fel" – írja többek között Bodor Ádám, a teljes levél itt olvasható.

Karácsony Gergely bejegyzésében három pontban foglalta össze a menetrenddel kapcsolatos álláspontját, a korábbi politikai reagálások fényében. Ezek szerint: 1. Az állami MÁV-HÉV igenis három szakaszon brutális járatritkításra tesz javaslatot. Ez tehát cáfolja Lázár miniszter úr ezzel ellentétes állítását; 2. Budapestnek a kormánnyal kötött megállapodás szerint is egyetértési joga van ilyen kérdésekben, a főváros jóváhagyása nélkül semmiféle HÉV-ritkítás nem lehetséges. Ez cáfolja Vitézy képviselő úr ezzel ellentétes állítását; 3. A BKK részletes hatásvizsgálata, elemzése alapján a MÁV-HÉV járatritkítása nagyon súlyos következményekkel járna, tumultust, késéseket okozna, több százezer budapesti és az agglomerációs településeken élő ember életét nehezítené.

„Szájkarate helyett tesszük tehát a dolgunkat, az állami cég tervét Budapest elutasítja. A HÉV-eknek járniuk kell. És pont"

 – írta a polgármester.