Több mint 10 millió GPS-bejelentkezés adatai alapján a BKK elkészítette a budapesti közösségi közlekedés járatainak animációját egy átlagos hétköznapról.
A másfél perces animáción szépen kirajzolódnak a járművek térbeli és időbeli mozgásai a nap különböző időszakában. Valamennyi metró, villamos, troli, nappali (5–298 járatszámú) és éjszakai (901–999 járatszámú) buszok, továbbá HÉV-jármű megtett útját követhetjük nyomon, valamint azt, hogy épp mennyi jármű van forgalomban adott időszakban – mindezt egy teljes hétköznapon végigkövetve.
A részletesebb megfigyelés érdekében egy belvárosi fókuszú nagyítást is készítettek a BKK-nál.
Éjféltől hajnalig az éjszakai autóbuszokkal kiszolgált tengelyek figyelhetők meg, mint az Üllői úti–Váci úti tengely, a Kerepesi úti tengely vagy a Hungária körgyűrű. A BKK közleménye kiemeli, hogy érdemes egy pillantást vetni a főbb közlekedési csomópontokra is, hiszen jól látható a járművek összpontosulása, illetve a menetrend szerinti csatlakozások, például az Astorián, a Széll Kálmán téren, a csepeli Szent Imre téren, az Örs vezér terénél, a Határ útnál vagy Kelenföld vasútállomásnál.
Látható az egész éjszaka a Nagykörúton 0–24 órában közlekedő 6-os villamos, valamint a belvárost és a nemzetközi repülőtér kapcsolatát biztosító 100E Repülőtéri Expressz járat közlekedése is. Hajnalban körülbelül 3 óra 30 perctől kezdődően először a kocsiszíneknél és a garázsoknál koncentrálódnak, majd a hálózaton megjelennek a nappali járatok is, amelyek 4 óra 45 perctől szinte teljesen felváltják az éjszakai szolgáltatásokat.
Nappal kiemelkedően kirajzolódik a sűrűn közlekedő, nagy kapacitású metróvonalak tengelye, a Rákóczi út–Thököly út felszíni tengelye, a Nagykörút, a Kiskörút, az Üllői út, a Soroksári út és a Fehérvári út közösségi közlekedésének forgalma. A reggeli és délutáni csúcsidőszakok szintén jól elkülöníthetők, ekkor sűrűsödve jelennek meg a járművek. 23 óra 30 perctől ismét láthatók a fekete pontokként ábrázolt éjszakai járatok, amelyek fokozatosan váltják fel a nappali szolgáltatásokat.
Hogyan készült?
Budapesten valamennyi villamos, trolibusz, kék színű autóbusz és HÉV GPS-jeladó eszközzel van felszerelve, amelyek folyamatosan közvetítik földrajzi helyzetüket a FUTÁR-központ rendszerének. Ennek köszönhetően érheti el bárki a BudapestGO-ban a valós idejű járatinformációkat.
Mindez egyetlen nap alatt is hatalmas mennyiségű adatot jelent: 24 órányi járműmozgást több mint 10 millió GPS-bejelentkezés alapján tudtak a szakemberek megjeleníteni. Ekkora adatmennyiség feldolgozásához a BKK szakembereivel korszerű adatbányászati megoldásokat használtak. Megfelelő adatmanipulációt és -szűrést követően ebbe a rövid, nagyjából másfél perces videóba sűrítették ezt a hatalmas adatállományt.
Az animációban a 2024. február 15-ei, csütörtöki valós idejű GPS-adatokat használták fel. A metrók nem rendelkeznek helymeghatározó eszközökkel, ezért a 2024 februárjában érvényes hétközepi menetrend alapján szimuláltuk a szerelvények mozgásait.
(Kiemelt kép: Ancsin Gábor/Képszerkesztőség)