Gyalogosbarát területté alakítják a forgalmas józsefvárosi teret. A kerület a lépés előtt 2023 nyarán tartott egy tesztidőszakot, utána pedig megkérdezte a lakók véleményét is, amiből kiderült: ha az autóforgalmat kizárják az utcából, annak örülnek, ha padokat tesznek a térre, annak kevésbé.
A józsefvárosi önkormányzat városfejlesztéssel foglalkozó szervezete, a Rév8 Zrt. bejelentette, hogy
kiértékelték a Harminckettesek tere új terveire beérkezett lakossági véleményeket, és az derült ki, hogy a lakók többsége támogatja, hogy egy egységes, gyalogos tér jöjjön létre a Harminckettesek terén.
A történet, ahogy az Énbudapestem is beszámolt róla, 2023 nyarán kezdődött, amikor a Rév8 munkatársai gyors és költséghatékony eszközökkel átalakították a teret, hogy megnézzék, mi az, ami működik, és mi az, ami nem. Ahogy azt kollégánk megjegyezte, ezt nevezik taktikai urbanizmusnak.
Egyébként a VIII. kerület egyébként – ahogy ebben a cikkünkben is írtuk – már több alkalommal is példát mutatott, hogyan lehet kísérleti, kis léptékű beavatkozással drasztikusan megváltoztatni egy környék hangulatát. Ilyen volt a Bacsó Béla utca áttervezése, és a Népszínház utcai járdafeszt is, tehát volt már rutinjuk a taktikai urbanizmusban.
Az újonnan kialakított tér legfőbb új szerepévé az itt várakozó, közlekedő és időt töltő emberek kiszolgálása vált, ennek megfelelően már a tesztidőszak alatt új ülőfelületeket és növényládákat helyeztek ki, a szervizútra a Baross utca térképét ábrázoló aszfaltfestmény került, és a Józsefvárosi Múzeummal közösen létrehozott kiállítást is meg lehetett tekinteni.
A Harminckettesek terének leglátványosabb eleme viszont az volt, hogy
a korábban az autók által használt, előbb említett szervízutat, és a Kisfaludy utca Baross utcai torkolatát átadták a gyalogos- és kerékpáros forgalomnak.
A kísérleti kialakítást követően visszaállt az eredeti forgalmi rend, de az önkormányzatnál folyamatosan dolgoztak a folytatáson. 2023 októberében elkészültek a Harminckettesek tere tervei, amit november közepétől véleményezhettek a lakók.
A Józsefvárosi Önkormányzat az OpenSpace Kft-t bízta meg a tér megújításának tervezésével. Mint itt is írják, az volt a fő cél, hogy egységes, szabad használatú tér jöjjön létre, amely a városlakókat szolgálja a zöldfelület növelésével, illetve a tér berendezésével.
A koncepcióterv szerint
a Harminckettesek terén egy fákból, árnyékolószerkezetekből, növénykazettákból, futtatószerkezetekből és ülőbútorokból létrehozott liget alakul ki, hogy ne csak semmitmondó buszváró legyen, hanem többféle lehetőség is rendelkezésre álljon várakozás közben.
A Harminckettesek tere ugyanis változatlanul forgalmas csomópont. A BKK adataira hivatkozva írják, csak a troli- és buszjáratok forgalmát figyelembe véve 5162 felszállás és 1423 leszállás történik a tér déli oldalán, míg az északin 1337-en szállnak fel és 4307-an szállnak le, tehát több, mint tízezer ember fordul meg itt.
A kérdőívet összesen 655-en töltötték ki, melyből 473 fő volt józsefvárosi lakos, azaz az összes válaszadó 72 százaléka. A józsefvárosiak 22 százaléka él a Harminckettesek terén (102 fő), 40 százaléka a tér közvetlen közelében (187 fő) és 38 százalékuk Józsefváros más területein (184 fő).
A kérdőív válaszai alapján elmondható, hogy a környékbeli lakosság a legnagyobb arányban gyalogosan (78 százalék), illetve tömegközlekedéssel (64 százalék) használja a teret.
Ugyanakkor az összegzésben arra is felhívják a figyelmet, hogy a téren való tartózkodás valamely módozatát is többen említették (50 százalék), amilyen például a vendéglátóhelyek, üzletek és szolgáltatások látogatása.
Ennek megfelelően különböző, kör alakú, várakozásra, pihenésre szolgáló építmények lesznek a téren, illetve a burkolaton is visszaköszönnek ezek a körök. Az árnyékolás szerepét pedig, ahol lehet, a fák és a növények veszik át. A fák telepítésénél figyelnek arra, hogy a gyökérzetnek, ezáltal a teljes fának megfelelő életkörülményeket biztosítsanak.
A kérdőívet kitöltő autótulajdonosok (322) 73 százaléka látja szívesen a bemutatott tervek szerinti kialakítást, míg 27 százalék ellenzi az elképzelést. Az autóval nem rendelkezők 94 százaléka támogatja a gépjárműforgalom nélküli egységes tér kialakítását.
Az önkormányzat ettől függetlenül előkészít egy új szabályozást is, ami lehetővé tenné a magántulajdonú parkológarázsok kedvezményes lakossági használatát.
A Rév8 munkatársai a válaszok kielemzését követően úgy döntöttek, hogy a Baross utca és a Kis Stáció utca felől a behajtást indokolt esetben (például áruszállítás, költözés, mozgássérült és idős személyek szállítása) mégis lehetővé teszik, és a gépjárművek kihajtási lehetősége megmarad a Kisfaludy utca folytatásában a Baross utcára.
A kutatásból kiderült, hogy a környékbeliek is jól fogadnák és támogatnák az árnyékoló tetőket (79 százalék), az időszakos köztéri kiállításokat (69 százalék), a helytörténeti kiállítás és a párafúvók iránt már kisebb a lelkesedés (57 és 54 százalék támogatná). A véleményezés során még egy nagyon fontos dolog kiderült: a lakók nem szeretnének a házaik elé padokat.
Ha minden igaz akkor a Harminckettesek terének története is újabb fordulatot vesz, ahogy azóta a cikk elején már említett Bacsó Béla utca esetében történt. Az utca átalakítását 2024 januárjában kezdték, megőrizték annak bohókás hangulatát, de új fákkal és zöldfelületekkel egészítettek ki, hogy klimatizált utca jöjjön létre.
(Kiemelt kép: RÉV8)