KÖZÉLET

Csaknem tízmilliárd a veszteség az e-jegy-projekten


Csaknem tízmilliárd forintot bukott a meg nem valósult e-jegy rendszeren a főváros – értesült a Népszava. Az elektronikus jegyek bevezetésének a korábbi fideszes vezetés idején állt neki Budapest. A választott bíróság elnöke szerint akkoriban a BKK olyan céget bízott meg a munkával, amely soha korábban ilyen feladatot nem végzett. Vitézy Dávid szerint, ha őt Tarlós István javaslatára a Fővárosi Közgyűlés nem váltotta volna le a BKK éléről, az elektronikus jegyrendszer már rég működne. Karácsony Gergely szerint ekkora kárt nem okozott még senki a fővárosnak.

 

Cikkünk frissült:

Jogosnak és érvényesnek ítélte az elektronikus jegyrendszer megvalósítására kötött vállalkozói szerződés hat évvel ezelőtti felmondását a Nemzetközi Gazdasági Kamara (ICC) mellett működő választott bíróság a fővárosi e-jegy bukása miatt indított perben – értesült a Népszava.  

Az e-jegy bevezetéséhez érdemben Tarlós István városvezetése alatt kezdett hozzá a BKK.  A céget akkor Vitézy Dávid vezette. Az átadás határidejét először 2013-ra tették. A beruházás megcsúszott, de a 2018-as átadásra sem készült el a rendszer, a németek csak a kapukat és a leolvasókat szállították le, amelyeket azóta se használta senki. A soha nem használt Deák téri kapukat most fogják elbontani, mivel meg kellett várni a per végét. A Tarlós-féle városvezetés nem ismerte el, hogy gond lenne a projekttel. Csak akkor mondták fel a vállalkozói szerződést 2018-ban, amikor a projektet finanszírozó EBRD felmondta a hitelszerződést.

A Népszava a bíróság elnökét idézi: a BKK „túlnyomórészt, majdnem kizárólag” magának köszönheti, ami történt. Egy olyan céget bíztak meg a munkával, amely soha korábban ilyen feladatot nem végzett.

Gyártottak ugyan hardvereket – kapukat, jegyérvényesítő eszközöket –, de a fővárosi elektronikus jegyrendszer ennél sokkal összetettebb, bonyolultabb rendszer-integrációs projekt volt. Annak felelőssége pedig a bíróság szerint a megbízó BKK-t terheli, hogy a cég nem rendelkezett a projekt megvalósításhoz szükséges szakmai képességgel.

A Népszava szerint a perben a BKK több tételben összesen 45,5 millió euró plusz kamatok (összesen több mint 25 milliárd forint) megfizetését kérte. Ezzel szemben állt a budapesti elektronikus jegyrendszer (AFC Projekt) tervezésére, megvalósítására és üzemeltetésére 91 millió euróért (akkori árfolyamon 28 milliárdért) vállalkozó német Scheidt & Bachmann GmbH (S&B) 24,4 millió eurós (9,5 milliárd forintos) kárigénye java részt az állásidő miatt, de térítést kértek a leszállított, de ki nem fizetett eszközök – kapuk, szoftverek vételára, szoftverek és hardverekhez kapcsolódó egyéb díjak – miatt is.

A Népszava által megismert ítélet szerint a bírák kiindulópontként elfogadták a BKK jogi érvelését a német céggel 2015-ben aláírt vállalkozói kontraktus felmondására, miszerint a projektet finanszírozó Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) a szállító lejárt bankgaranciái miatt mondta fel a hitelszerződést, így a jelentősen elhúzódó és többször módosított beruházás finanszírozhatatlanná vált. A Scheidt & Bachmann-nak így vissza kell fizetni az előlegbe kapott 3,8 millió eurót és kamatait, összesen 5,95 millió eurót (2,3 milliárd forintot).

A főváros így a 2018-19-ben hivatalosan leírt több mint 10 milliárdos veszteség nagy részét végleg elbukta a kudarcba fulladt e-jegy-projekten – írja a lap.

Vitézy Dávid az ítéletre a Facebookon úgy reagált,  hogy "ha 2014 decemberében Tarlós István javaslatára a Fővárosi Közgyűlés nem váltott volna le a BKK éléről, az elektronikus jegyrendszer már rég működne." Szerinte 2016-ban a holland államvasút pontosan ugyanazt a német-hongkongi konzoricumot választotta ki a bankkártyás online fizetési rendszer országos kiterjesztésére a holland tömegközlekedésben, mint akit két évvel korábban a BKK.

Mint írta, a Tarlós által kinevezett új BKK vezető, Dabóczi Kálmán félreállította az ő szakértői csapatát, módosították a szerződéseket.

Azóta számos szervezet vizsgálta a projektet: mindegyik azt állapította meg, hogy nem az eredeti szerződés, hanem annak 2015 utáni módosításai okozták a projekt kudarcát.

- írta Vitézy.

Karácsony Gergely főpolgármester ugyancsak a Facebookon egy fotót közölt a szerződés aláírásáról. A képen Tarlós és Vitézy is szerepel. Azt írta: ekkora kárt egyetlen aláírással talán még soha senki nem okozott Budapestnek. 

-
Kép: Karácsony Gergely/Facebook

A korábbi BKK-t terheli annak a mulasztásnak a felelőssége is, hogy nem rendelkeztek kellő szakmai képességgel egy ilyen összetett feladat megrendelői feladatainak ellátására, a projekt lebonyolítására. Ez az alkalmatlanság sok milliárd forinttal rövidítette meg Budapestet.

- fogalmazott Karácsony.

 

Kiemelt kép: Nyírő Simon/BKK