A digitális technológia ma már éppen annyira része a művészetnek, mint a hétköznapjaink bármelyik szegmensének. Ilyen például az immerzív digitális művészet, melynek hazai úttörője a Cinema Mystica, akik tavaly valósították meg Magyarország első ilyen kiállítását a margitszigeti Kristályban. Most pedig állandó kiállító terük nyílt a budapesti Párisi udvarban.
A Cinema Mystica tematikájában misztikus és elgondolkodtató videó- és multimédia alkotások szerepelnek, az installációk fő témái a lélek ébredése, a tudat transzformációja, az új tudatosság, valamint az ember és az univerzum egymásra hatása. Digitális alkotások, immerzív vetített terek, 3D nyomtatott szobrok, interaktív élmények és rövidfilmek – ezek várják a Párisi udvar impozáns épületében a modern művészetek kedvelőit. Ám jellegéből fakadóan mindez nem csupán a kortárs művészetek iránt érdeklődők számára lehet érdekes, hiszen önmagában a kiállítás látványossága remek családi programot is jelenthet. Na, de miről is van szó?
A megnyitó eseményen Vigh Dávid, a kiállítás művészeti vezetője, egyben kurátora úgy fogalmazott, hogy a kiállítás alkotói újragondolták a művészet és a technológia kapcsolatát, létrehozva egy páratlan audiovizuális élményt, mely egyedülálló a hazai művészeti palettán. A Cinema Mystica célkitűzése szerint a kiállítóhely félévente új kiállítással jelentkezik, így mutatva be a hazai, és a közép-kelet-európai térség újmédia alkotóit az itthoni közönségnek.
Történik mindez 10 teremben, több mint 20 interaktív, digitális művészeti installációval és mintegy 1200 négyzetméteren.
A körbevezetés során Vigh Dávid elmondta, hogy az immerzió belemerülést jelent, ami itt nem csak egy elvont definíciót jelent, hiszen a kiállítás összefüggésében ez bejárható vagy körbejárható tereket, objektumokat, valamint ezek sorozatát jelenti, ahol a képi- és a hangélmény 360°-os, illetve háromdimenziós. Az immerzív élmény során pedig a néző a műalkotás aktív vagy passzív részesévé válik, ezzel átlépve a klasszikus művészet által évezredek óta meghúzott határokat.
Ahogy a körbevezetésen elhangzott: A 2023-as nyitókiállítás a szakralitás és a digitális művészet kapcsolatát helyezi fókuszba.
„A Cinema Mystica univerzum a fény, a hang és a művészet birodalma. Egy érzékszervi utazás, mely számos egyedi, újmédia installáción vezet végig.
A kiállítóterek átalakulnak misztikus világokká, ahol elmosódnak a határok a valóság és a vízió között.
Egy játék ez, amely során olyan kozmikus tereket hozunk létre, ahova a néző meghívót kapott, és belépve részesévé válhat a varázslatnak” – fogalmazott Dávid.
És valóban, az itt-ott felfedezhető kezdeti hiányosságok, és a néhol még látható utolsó simítások ellenére a Cinema Mystica egy egészen álomszerű, sokszor hallucináció-szerű installációi érzékeket megtévesztő módon szippantják magukba a látogatókat, amelyre láthatóan komoly technológiai erőforrásokat állítottak munkába.
Ennek megvalósítása kapcsán Vigh úgy fogalmazott: „A kiállításhoz 85 darab projektort, 5 km kábelt, csúcstechnológiájú médiaszervereket, érzékelőket és speciális hangszórókat, rezonátorokat használunk. Talán a legkomplexebb installáció a fő attrakció: a “The Garden”, ahol 17 projektor vetíti a teret, infravörös kamerák szolgálnak szenzorként, a padló interaktív, a tér közepén pedig egy ledes fényinstalláció, egy életfa található. Hang, fény és vetítés tökéletes szinkronban.
Emellett az „Aedan” címmel látható lesz egy ChatGPT alapú, interaktív multimédia installáció. Az installáció a mesterséges intelligencia és az emberi kreativitás interakcióját járja körbe. Belépve a szobor érzékelő zónájába, egy mikrofonon keresztül bármit kérdezhetünk az entitástól. A szoborra mappelt képek az eredeti pixelhalmazból kiindulva, a néző szöveges promtjaiból hoznak létre a MI által generált tartalmakat.”
A kétségtelenül látványos és egyedülálló kiállításon mindemellett jól érezhető az is, hogy egy nagyon lelkes és őszinte csapat által valósul meg a Párisi Udvarban. Akik amellett, hogy nyilvánvalóan profi módon értik ennek a műfajnak a lényegét, képesek voltak arra is, hogy egy tényleg jövőbe mutató dolgot hozzanak Magyarországra elsőkként, ezzel felhelyezve Budapestet az immerzív világtérképre Tokió, Berlin, Miami, Párizs és Amszterdam mellé.
(Kiemelt kép: Merész Márton/Énbudapestem)