KULTÚRA

Helyzetjelentés: Cseh Tamás-kiállítás nyílt a PIM-ben


„Tárgyszerű” tárlat kerekedett a 80 évvel ezelőtt született Cseh Tamás emlékére a Petőfi Irodalmi Múzeum.

Cseh Tamás egy korszak hangulatának legendás tolmácsolója volt: neve egybeforrt az általa énekelt és a Bereményi Géza által írt dalokkal. Mondhatnánk úgy is, hogy Bereményivel közös albérletükből elindulva népesítették be a használaton kívülre helyezett vágányt és a funkcióját vesztett pályaudvar dohányfüstös várótermét olyan figurákkal, mint Antoine és Désiré, Vizi és Ecsédi, Bea és Ács Mari.

Cseh
Kép: Merész Márton/Énbudapestem

Sokan sokféleképpen próbálták megfejteni a két korszakos alkotó jelenségének titkát. Bereményi Géza halálpontos, mégis játékos szövegei, Cseh Tamás hol könnyed, már-már franciás, hol súlyos és sötétebb dallamai, valamint szuggesztív előadásmódja egymástól elválaszthatatlanul, közösen emelték kultikus státuszba ezt a populáristól minden tekintetben különböző, sajátos dalműfajt. Cseh Tamás pedig ezekkel a dalokkal egész életében hírnökként, hírvivőként járta az országot és a Kárpát-medencét.

Cseh
Kép: Merész Márton/Énbudapestem

Cseh Tamás 80 évvel ezelőtt, 1943. január 22-én született – az évforduló apropóján szervezett emlékkiállítást a művész személyes tárgyaiból a Petőfi Irodalmi Múzeum, a kiállítás kurátorainak szerepét Cseh Bori (Cseh Tamás lánya) és Csengey Balázs (Cseh Tamás másik alkotótársának, Csengey Dénes költő-írónak a fia) vállalták magukra. Demeter Szilárd szerint ritka alázattal és odafigyeléssel fordultak szüleik életműve felé, amiről a tárlat hétfő esti megnyitóján a PIM főigazgatója azt mondta:

„Egy hagyatékból akkor lesz örökség, ha kiállítást kap egy múzeumban.”

Demeter felvezetője után Bérczes László rendező, az Ördögkatlan Fesztivál igazgatója (a fesztiválnak Cseh Tamás az egyik védnöke volt) nyitotta meg a kiállítást. Beszédében arra kérte a közönséget, hogy jegyezzék meg a szabadság szót, hiszen, mint mondta, azt valaha Cseh Tamás hozta közénk.

Cseh
Kép: Merész Márton/Énbudapestem

„Vigyázni kell a szavakkal bizonyos helyzetekben, mint ez a mostani is, mert hajlamos az ember ilyenkor nagy szavakat használni, holott egy »helyzetjelentésnek« tárgyilagosnak kell lennie, sőt tárgyszerűnek. És ilyen tárgyszerű az egész kiállítás. És valóban, számos személyes tárgy idézi meg Cseh Tamást. A kurátorok fantasztikus kincseket találtak: olyan írásokat, rajzokat, fotókat és egyéb tárgyakat, amelyeknek múltja van”

– hívta fel a figyelmet Bérczes többek között Cseh Tamás lengyel autóstoppos igazolványára, a Csengey Dénes által írt levelekre, a Baksa-Soós Jánostól kapott gitárra, az íróasztalán őrzött személyes tárgyaira, valamint a fotókon elkapott személyes pillanatokra, amelyeken Cseh Tamás például a bakonybéli indiánfőnökként („Füst a szemében”) is szerepel. Ezeket mind meg is lehet nézni a kiállításon.

Cseh
Kép: Merész Márton/Énbudapestem

Csengey Balázs a tárlat címét magyarázva elmondta, hogy a hetvenes években Cseh Tamás és Bereményi Géza is gyakran „helyzetjelentésekként” hivatkoztak közös dalaikra, ez adta magát. kiállítás célja az, hogy bemutassa, hogyan lépett elő az eredetileg rajztanár Cseh Tamás életében a dal műfaja, kik „lökdösték” őt a színpad felé már Bereményi Gézával való találkozása előtt is, és hogy miként bontakozott ki az életmű, amelynek kiindulási alapja praktikusan Cseh Tamás hagyatéka volt.

Helyzetjelentések – Cseh Tamás 80 (Petőfi Irodalmi Múzeum)
A kiállítás megtekinthető 2024. január 28-ig.