Nincs még egy olyan felszíni jármű, amelyet annyiszor neveztek volna jövő közlekedési eszközének, mint a trolibusz. A troli jövőjét a Budapesti Közlekedési Központnál sem intézik el annyival, hogy „megszüntetése nem indokolt” A közelmúlt fejleményei alapján újabb „troli-reneszánsz" kapujában állunk.
„Egy Moszkva környéki próbapályán mágneses függőkocsival végeztek kísérleteket. E függőkocsi prototípusának terhelhetősége 14 tonna, s a tetszetős busz belseje szinte semmiben sem különbözik a repülőgépek szalonjától. A különleges járművet a földről indítják és csak menet közben „ragad rá” a nyolc méter magasan húzódó mágneses sínre. A jármű óránként akár 80 kilométeres sebességgel is haladhat” – írták a megyei lapok 1989-ben, a Jövő trolibusza című cikkben, és az írás hangvétele alapján az sem tűnt lehetetlennek, hogy legközelebb a határ már a csillagos ég, azaz a repülő trolibusz lesz.

Kőbánya blues helyett Kőbánya reds
Az azóta eltelt 36 év tapasztalatai bátran kijelenthetjük, hogy mágneses függőkocsi zsákutcának bizonyult. Mi több, az elektromos buszokról is bebizonyosodott, hogy egyelőre képtelenek olyan környezetvédelmi mutatókat produkálni, mint a hagyományos felsővezetékes trolik. Amelyek ugyan kis lépéseknek, de kétségtelenül sokat fejlődtek a 21. században is.
Mindezt jól példázza a BKK troli-projektje is.
„A BKK elkötelezett a környezetbarát közösségi közlekedés és a fenntartható működtetés mellett, ezért – kapcsolódva a Fővárosi Önkormányzat törekvéseihez – többek között a trolifejlesztésekben látja a közlekedés zöldítésének gazdaságos lehetőségét” – olvasható a társaság közleményében. Ennek nyomán új felsővezeték-szakaszok épülhetnek Józsefvárosban és Kőbányán, a Kőbányai úton (az Orczy tér és a Liget tér között), valamint a Pongrácz úton a meglévő infrastruktúra meghosszabbításaként, a Kőrösi Csoma Sándor út egy részén, az Állomás utcában és a Liget téren. A BKK szeptember közepén feltételes közbeszerzési eljárást indított a hálózatbővítési és a kapcsolódó korszerűsítési munkák kivitelezésére, valamint a meglévő tervek esetleges felülvizsgálatára.
A fejlesztés során a BKK:
- kiépíti az Orczy tér–Kőbányai út–Kőrösi Csoma Sándor út–Állomás utca–Liget tér útvonalon a felsővezeték-hálózatot, és gondoskodik annak áramellátásáról;
- meghosszabbítja a Pongrácz úton a Kőbányai garázsig már meglévő felsővezetéket a Mázsa térig, így Kőbánya központja felsővezetékes üzemmódban is elérhetővé válik az Orczy tér, valamint a Puskás Ferenc Stadion metróállomás felől;
- több helyen új felsővezeték-tartó és közvilágítási oszlopokat telepít, egyúttal kicseréli a lámpatesteket és a -karokat is, hogy korszerűsítse a közvilágítást, és egységes utcaképet alakítson ki;
- többfunkciójú oszlopokat helyez el, hogy minél kevesebb foglalja el a közterületet;
- elvégzi a Kőbányai úton és a Pongrácz úton a szükséges közműkiváltásokat (víznyomó vezeték, közúti jelző és hírközlő kábelek;
- összehangolja a projektet a dinamikusan fejlődő Kőbányai úti térségben a többi, folyamatban lévő, tervezett önkormányzati, állami és magánberuházásokkal.
Majd' 100 éves emlékek, de nem a nosztalgia jegyében
Az új felsővezeték-szakaszok hozzájárulnak a trolibuszhálózat fejlesztéséhez, egyúttal hatékonyabbá teszik Kőbánya elérését a belvárosból. A meghosszabbított útvonalon közlekedő 73-as trolibusz jelenleg a Kerepesi út–Pongrácz út–Kápolna utca útvonalon éri el kőbányai végállomását, a járművek a tesztelés alatt álló szakaszon részben önjáró üzemmódban, akkumulátoros hajtással közlekednek.
A beruházás hozzájárulhat a fővárosi trolihálózat bővítéséhez, így például a 72-as járat Orczy téren túli meghosszabbításához is, valamint a fejlesztés eredményeként és további járműbeszerzésekkel lehetővé válhat, hogy a 9-es busz vonalán, Óbuda és Kőbánya között – kiváltva akár 25 csuklós dízelbuszt – korszerű trolik közlekedjenek. Ami azt is jelenheti, hogy az 1933-1944 közötti időszak után ismét trolibuszok közlekednek Őbudán.
A kivitelezés az Európai Unió „IKOP Plusz 1.1.0-23 Tiszta üzemű városi-elővárosi közlekedés erősítése Budapesten és agglomerációs településein program” keretében valósulhat meg európai uniós támogatásból. A pályázati felhívás a tárgyban ez idáig nem jelent meg; a Kormány – korábbi, 1610/2023. (XII. 23.) határozatával ellentétben – továbbra sem biztosítja a fejlesztéshez szükséges EU-s forráshoz való hozzáférés lehetőségét, pedig a BKK már több alkalommal kezdeményezte a projekt IKOP Plusz-programba történő átemelését.
„A munkák az eredményes közbeszerzési eljárás lefolytatása és az uniós forrás biztosítása esetén 2027 első felében kezdődhetnek el” – közölte a társaság.
A 81-es, a 73-as és az állatkerti delta
A projekt azonban nem a nulláról indul. A BKK az elmúlt években számos trolibuszfejlesztést hajtott végre, és a következő években új vonalak létesítését, illetve több vonal meghosszabbítását tervezi a főváros különböző részein.
- Június végén indult, és népszerű az új 81-es trolibusz: naponta mintegy négyezren utaznak az új járattal, amely közvetlen kapcsolatot teremt a zuglói Miskolci utcán keresztül a Mexikói út és az Örs vezér tere között.
- A 73-as trolibusz tavasztól új, meghosszabbított útvonalon, a Nyugati pályaudvar és a kőbányai Kápolna tér között közlekedik. A vonal meghosszabbítása szorosan kapcsolódik a kőbányai trolihálózat-fejlesztés tesztüzeméhez.
- Felsővezeték-építési és -felújítási munkák zajlanak a XIV. kerületi Kacsóh Pongrác út–Állatkerti körút–Hermina út csomópontban: az úgynevezett állatkerti deltának köszönhetően korszerűbb lesz a trolibusz-infrastruktúra, és új lehetőségek nyílnak a hálózat bővítésére.
- A BKK feltételes közbeszerzési eljárást indított új felsővezeték-szakaszok építésére, valamint kisebb infrastrukturális fejlesztések megvalósítására az Orczy tér és a Népliget metróállomás környezetében.
- Folyamatban van a feltételes közbeszerzési eljárás előkészítése a Pongrácz úti trolibusztelep fejlesztésére.
- Mindezekkel párhuzamosan folytatódik a járműbeszerzés: további 160 új trolival bővülhet a járműflotta. A BKK megteremtette annak a lehetőségét, hogy – ha rendelkezésre állnak a szükséges források – korszerű, környezetbarát, alacsonypadlós trolibuszok érkezzenek Budapestre.
Kép: Nyírő Simon/BKK „A fejlesztéseknek köszönhetően egyszerre válhat zöldebbé, mindenki számára kényelmesebbé és még inkább hozzáférhetővé a budapesti közösségi közlekedés” – közölte a BKK