Az 5 évnél fiatalabb fák is rendkívül pozitívan értékelték az ötlet mentén született összefogást, és általunk üzenik: jövőre is szeretettel látnak mindenkit, később meghálálják!
A FŐKERT, a BKM kertészeti divíziója Budapesten 1200 helyszínen 20 millió négyzetméternél is nagyobb zöldfelület gondoz, amin százezres nagyságrendű fát is ápolniuk kell. Az egyre aszályosabb, melegebb és szárazabb nyarak hatalmas terhelést jelentenek a városi növényzetnek és a kertészeti cégnek is – ilyen mértékű szárazsággal nem tudják felvenni a versenyt.
Valamit tenni kellett
A fiatal fák életük első 5 évében még nem élnek túl egy városi nyarat külső segítség nélkül. Itt jönnek a képbe a locsoló aktivisták, a feladatuk az, hogy a fa gyökeréig eljuttassák a vizet. Nem elég rájuk borítani egy bögre vizet, mint otthon, 50 literrel, kb. 5 kannányival kell készülnünk - írtuk a program kezdetekor. Az önkéntes vízadáshoz nem kell képzettség, csak pár kanna víz, egy szomjas fa és a szándék, hogy megöntözzük. Ez volt az alapfeltevésünk és reménykedtünk benne, hogy az embereket tényleg megszólítja egy ennyire egyértelműen mindenkit érintő, minimális időbefektetést igénylő program.
2025 nyarán nemzetközileg is páratlan összefogás indul Budapest zöld jövőjéért:
A 10 millió fa, a beeco, a BKM Zrt. FŐKERT divíziója, Budapest Főváros egyedülálló összefogásaként létrejött kampányának neve Önkéntes Vízadás volt – ez a program ért véget most hétvégén. Nincs tehát ennél jobb alkalom, hogy visszatekintsünk és értékeljünk.
Az Önkéntes Vízadás eredménye a számok szintjén egyértelmű siker:
- 3000 embert mozgósított a hőségben szenvedő fiatal fák megmentésére indított program,
- a szomjas fák mintegy 400.000 liter vizet kaptak így civil forrásból,
- a beeco applikációt 17.000-en töltötték le, 1 500 aktív “Önkéntes Vízadó”-ról lehet beszámolni,
- ennek folyományaként 7000 fa kapott legalább egyszer vizet.

A nem számszerűsíthető haszon
A számokkal nem mérhető haszna az ilyen szerveződéseknek viszont még nagyobb lehet. A Locsolakoma elnevezésű eseménysorozat, ami a közös főzéstől kezdve, a vizipisztolyozáson keresztül a gyerekeknek szóló mesejátékokig minden eszközt megragadott, hogy az érdeklődőkből pár óra alatt igazi locsolóközösséget kovácsoljon, szintén igazi siker volt. Egyértelmű, hogy a kezdeményezés, ami az első évében ilyen népszerű tudott lenni, illetve az Önkéntes Vízadás és a Locsolakoma mint új brandek jövőre tovább növekedhetnek. Ne felejtsük, egyelőre nem látszik az, hogy mikor lesz vége a klímaváltozással járó aszályos nyaraknak, vagy hogy hogyan fog eldurvulni a helyzet, úgyhogy a több ezer emberre, aki hajlandó volt a szabadidejében fákat locsolni a következő években is számítanak majd a fák.