A Keletit négy hétre zárják le, hogy a felújításnak köszönhetően gyorsabb, megbízhatóbb és biztonságosabb legyen a vasúti közlekedés. Miért most vágtak bele? Összeszedtük, mit lehet tudni a munkákról.
„Hétfőn indul az év legnagyobb karbantartási beruházása: a Keleti-program” – emlékeztetett Hegyi Zsolt a MÁV-csoport vezérigazgatója, mindez azt is jelenti, hogy augusztus 25. és szeptember 20. között négy hétre bezár a Keleti pályaudvar.
Ahogy Hegyi is magyarázza, az elmúlt évtizedekben a karbantartási munkáknál halmozódott fel a legtöbb elmaradás, holott a vasúti pálya folyamatosan igényelné a szinten tartó és javító beavatkozásokat, hogy elkerülhetőek legyenek az üzemzavarok és a kiszámíthatatlanság.
Hegyi azt ígérte, hogy 2025-től sokkal jobban figyelnek arra, hogy a vasúti pálya legrosszabb állapotú csomópontjain ne csak toldozzanak-foltozzanak, hanem korszerű felújításokat végezzenek. A Keleti pályaudvaron ennek szellemében
most olyan kritikus infrastruktúra-elemeket cserélnek és javítanak, amelyek eddig lassították a forgalmat.
„Ez a munka tehát a jövőbe tett befektetés – gyorsabb, megbízhatóbb, biztonságosabb vasúti közlekedésért” – tette hozzá.
A MÁV-csoport hivatalosan 2025 július 21-én jelentette be, hogy a nyári szabadságolások legsűrűbb időszaka után bezárja a pályahálózat központi állomását, azaz a Keleti pályaudvart, hogy a 2019-es felújítást követő legnagyobb beruházást hajthassák végre rajta. Mint a tájékoztatóban írják, a beavatkozások nagyobb része a műszaki, kisebb része az utasforgalmi tereket érinti.

A szeptember 20-ig tartó teljes forgalomszünetelés során éjjel-nappal dolgoznak majd a szakemberek és a munkagépek, hogy
síneket, váltókat és több mint 2 ezer talpfát cseréljenek, ágyazatot pótoljanak, és három kilométernyi szakaszon ágyazatrostálást végezzenek.
Emellett 14 kilométeren szabályozzák a vágányokat, mintegy 16 kilométeren pedig a felsővezetéki hálózatot is javítják.
Elvégzik továbbá a pályaudvar üzemi és utasforgalmi területeit ellátó elektromos elosztóberendezések karbantartását és cseréjét, valamint átépítik az 1. és 2. vágányok közötti peront, karbantartást végeznek az összes perontetőn, javítják a peronok járdáit is.
A Keleti pályaudvarról legutóbb augusztus 15-én jelentettek hibát, amikor egy biztosítóberendezési hiba miatt több Keleti pályaudvarra érkező vonat közlekedése leállt. A felújítást pedig éppen egy 2024-es, azaz tavaly nyári vonatkisiklás évfordulójára időzítették, mert
az öt kocsit érintő baleset hívta fel a figyelmet arra, hogy az ország legforgalmasabb pályaudvarának felújítását fel kell gyorsítani.
A Keletiben ezt követően 2024 októberében is kisiklott egy mozdony, mert eltört alatta a sín, sérülés akkor sem történt.
A munkák eredményeképp visszaemelik a pályára engedélyezett sebességet a fővágányokon, a nyílt vonalon, és a mellékvágányokon is megszüntetik a korlátozások jelentős részét.
A MÁV a felújítást a tájékoztató szerint saját forrásból, mintegy 4,4 milliárd forintos költségkeret felhasználásával végzi.
A Keleti pályaudvar földszintjén a felújítás ideje alatt csak a kormányablak és a rendőrség üzemel a csarnokban végzett munkálatok miatt.
A cég azt írja, azért most végzik a felújítást, mert a szeptember elejétől erősödő
munkahelyi és iskolai ingázás ideiglenes forgalmi rendjének megszervezésére több megoldás is rendelkezésre áll,
mint a nyáron hagyományosan erős távolsági forgalom átirányítására.
A győri fővonal járatai a Keleti pályaudvar helyett Budapest-Kelenföldről indulnak, és oda is érkeznek. A Budapest–Miskolc közötti InterCityk, a Békéscsaba felől és Békéscsaba felé közlekedő InterRégiók és InterCityk, valamint a Tisza-tó sebesvonat a Keleti pályaudvar helyett a Nyugati pályaudvarról indul, és oda is érkezik. A pécsi és a kaposvári InterCityk fővárosi végállomása pedig Budapest-Kelenföldre kerül át.
A MÁV-Csoport vonatpótló autóbuszokat indít a Puskás Ferenc Stadion M és Kőbánya felső vasútállomás között, melyek rendkívül gyakran közlekednek. Kőbánya felsőnél a pótlóbuszok az Albertirsai út felőli oldalra érkeznek, és onnan indulnak.
Ahogy az Énbudapestemen is összefoglaltuk, a Keleti lezárásának ideje alatt a Budapesti Közlekedési Központ is rendhagyó szolgáltatásokkal igyekszik segíteni a közlekedőket,
37E jelzéssel például vonatpótló expresszvillamost indít, ami a Blaha Lujza tér és Kőbánya felső vasútállomás érintésével a Sörgyárig közlekedik,
az M2-es metró szeptember 1-től hétköznapokon, a reggeli csúcsidőszakban pedig sűrűbben közlekedik.
A BKK friss beszámolója szerint az expresszvillamos startja sikeres volt, a tapasztalatok pedig máris igazolják, hogy a gyorsított járatra van igény ezen az útvonalon. A járatok csúcsidőben 3-5 percenként indulnak.
„Az első nap mindig izgalmas egy ilyen pótlásnál – köszönjük a helyszínen segítő forgalomirányítók és a villamosvezetők munkáját is!” – jegyezte meg a cég.