Új arculattal és programstruktúrával, tematikus fókuszhétvégével indítja a 2025/26-os évadot a Trafó Kortárs Művészetek Háza. Ez lesz az első teljes évad, amely az új direktor, Erdődi Katalin koncepciója mentén valósul meg, Böröcz Judit programvezetővel.
"A Trafó nemcsak művészeti-kulturális intézmény, hanem a társadalmi nyilvánosság egyik fóruma is: az új vezetőnek feladata és felelőssége ezt a fórumot jól használni és gondoskodni arról, hogy a jelenlegi politikai és társadalmi helyzetben a Trafó a szabad és kritikus gondolkodás táptalaja lehessen. Ennek érdekében fontos nemcsak a művészeti és kulturális terület, hanem a civil szféra szereplőivel is szoros kapcsolatot ápolni, a magyar társadalom marginalizált csoportjaival pedig aktívan szolidaritást és szövetséget vállalni." Az előadó- és képzőművészet területén egyaránt aktív kurátor és dramaturg, Erdődi Katalin e gondolatok mentén adta be pályázatát a Trafó vezetésére, és minden jel arra utal, hogy az új koncepció megvalósítása nem ütközik a akadályokba,
Egy fókusz, hat fókusz
A szeptembertől életbe lépő struktúra középpontjában a két hétvégés összművészeti fókuszok állnak: egy-egy aktuális társadalmi vagy művészeti kérdést kihangosító, többnapos programsorozatok, ahol különböző műfajok, alkotók és nézőpontok találkoznak. A fókuszok különlegessége, hogy egy napon több alkotó munkáját láthatja a közönség és az egész estés előadások mellett a rendhagyó formák és kísérletező munkák is nagyobb szerepet kapnak.
Az évad során összesen hat fókuszt tervez a Trafó csapata.
A szeptember 19-én kezdődő évadnyitó fókusz címe: Az erőszak vége. "Ezzel a Trafó és a meghívott művészek a globálisan és hétköznapi életünkben is egyre inkább eluralkodó erőszak jelenségére irányítják a figyelmet, de a hangsúly az erőszak végén van, egy olyan világ elképzelésén, amiben az együtt-létezésünket nem az erőszak határozza meg" - olvasható a Trafó tájékoztatójában.
Az erőszak vége fókuszban három premier lesz: a Trafó nagytermében a kísérleti filmes-képzőművész páros, Igor és Ivan Buharov, valamint az Antimilitarista Szalon Krízistenhit című nagyszabású multimediális performanszát láthatjuk élőzenével és analóg filmvetítéssel; Kárpáti Péter és csapata „látomásos bűnfolklórral” készül, a fiatal táncosokból álló AHA Kollektíva és Páll Tamás pedig a megfigyelés és a megfigyeltség jelenségét járják körül.

A Buharovok (Hevesi Nándor és Szilágyi Kornél) az Antimilitarista Szalon színész-performer-zenész csapatával közösen, Szittya Emil, magyar származású, de élete nagy részét Franciaországban és Németországban leélő avantgárd művész és anarchista nézeteket valló csavargó háborúellenes írásait és a második világháború alatt, ismerősöktől és ismeretlenektől gyűjtött álmait dolgozzák fel. A Trafóba készülő performansz a Kassák Múzeumban 2023-ban megvalósuló Minket anarchistákat nem nyugtalanítanak morálgiliszták filminstalláció és művészeti kutatás folytatása, miközben az Antimilitarista Szalon Boycott Propaganda eseménysorozatának underground performanszaira is épít.

Az erőszak vége fókuszhoz kapcsolódva megismételjük Koltay Dorottya Szonjának a NEXTFESZT nőnapi feminista fókuszára készült performansz-sétáját! A Téglakar énekkel, tánccal és szókimondó szövegekkel hív az utcára: demonstráció, körmenet és kiállás a nők elleni erőszak ellen, Kőmíves Kelemennével az élen.
Független művész, képzőművész és a busz
A Trafó a következő évadban is kiemelten támogatja a független előadó-művészek munkáját, akik számos új bemutatóval készülnek. Októberben Fancsikai Péter színházcsináló és Vavra Júlia táncos-koreográfus premierjei várhatóak, míg novemberben, hosszú évek után újra együtt rendez Ördög Tamás és Kiss-Végh Emőke, a Dollár Papa Gyermekei társulat alapítói, akik nyáron Japánba utaznak a gyerekeikkel és „eddigi legszemélyesebb előadásukkal” térnek vissza. A Willany Leó Improvizációs Táncszínház is új bemutatóra készül Szeri Viktor koreográfussal, akivel a #kaméleon projektjük ötödik estjét tervezik. Folytatódik az együttműködés a SUB.LAB.PRO nemzetközi táncosképző programjával is, akik 2025. őszén hazai alkotókkal (Vadas Zsófia Tamara, Vass Imre, Vavra Júlia), majd 2026. tavaszán Valentin Alfery és Magnus Westwell külföldi koreográfusokkal dolgoznak együtt.
A prágai Studio ALTÁ-val együttműködésben, az Art Explora-díj támogatásával októberben kigördül a Trafó új kezdeményezése, a PerformanszBusz. A Budapestről induló csoportos buszutazás az évad során három alkalommal valósul meg és helyi partnerekkel, közösségekkel együttműködésben Magyarország különböző térségeibe teleportálja a kortárs művészetet. Ezzel a rendhagyó projekttel a Trafó szeretné a működését decentralizálni és Budapesten kívül is hozzáférhetővé tenni.
A műfaji határokat feszegető, összművészeti fókuszban az előadó-művészet mellett a képzőművészet és a zene is helyet kap: a Trafó Galéria Cyprien Gaillard, nemzetközileg elismert, francia képzőművész első magyarországi önálló kiállítását rendezi meg, a zenei programban pedig LAU, Pándi Balázs, és Vatsanah szerepelnek.
"A Trafó arculata is megújul, amelynek célja, hogy még hangsúlyosabban képviselje a progresszív, kísérletező szemléletet, valamint a szabad és kritikus gondolkodás iránti elköteleződést. A Trafó elkötelezett amellett, hogy a kultúra minél szélesebb közönség számára legyen hozzáférhető, ezért továbbra is kiemelt cél a megfizethető jegyárak biztosítása. Újdonság lesz a fókuszokra vásárolható napijegy, aminek köszönhetően egy jeggyel lesz látogatható az összes program" - írják az új évad előzetesében.
Borítókép: Koltay Dorottya Szonja nőnapi performansza. Fotó: Körösi László/Trafó