KULTÚRA

Új szeptembert ígér a Trafó


Új arculattal és programstruktúrával, tematikus fókuszhétvégével indítja a 2025/26-os évadot a Trafó Kortárs Művészetek Háza. Ez lesz az első teljes évad, amely az új direktor, Erdődi Katalin koncepciója mentén valósul meg, Böröcz Judit programvezetővel.

"A Trafó nemcsak művészeti-kulturális intézmény, hanem a társadalmi nyilvánosság egyik fóruma is: az új vezetőnek feladata és felelőssége ezt a fórumot jól használni és gondoskodni arról, hogy a jelenlegi politikai és társadalmi helyzetben a Trafó a szabad és kritikus gondolkodás táptalaja lehessen. Ennek érdekében fontos nemcsak a művészeti és kulturális terület, hanem a civil szféra szereplőivel is szoros kapcsolatot ápolni, a magyar társadalom marginalizált csoportjaival pedig aktívan szolidaritást és szövetséget vállalni." Az előadó- és képzőművészet területén egyaránt aktív kurátor és dramaturg, Erdődi Katalin e gondolatok mentén adta be pályázatát a Trafó vezetésére, és minden jel arra utal, hogy az új koncepció  megvalósítása nem ütközik a akadályokba, 

Egy fókusz, hat fókusz

A szeptembertől életbe lépő struktúra középpontjában a két hétvégés összművészeti fókuszok állnak: egy-egy aktuális társadalmi vagy művészeti kérdést kihangosító, többnapos programsorozatok, ahol különböző műfajok, alkotók és nézőpontok találkoznak. A fókuszok különlegessége, hogy egy napon több alkotó munkáját láthatja a közönség és az egész estés előadások mellett a rendhagyó formák és kísérletező munkák is nagyobb szerepet kapnak.

Az évad során összesen hat fókuszt tervez a Trafó csapata.

A szeptember 19-én kezdődő évadnyitó fókusz címe: Az erőszak vége. "Ezzel a Trafó és a meghívott művészek a globálisan és hétköznapi életünkben is egyre inkább eluralkodó erőszak jelenségére irányítják a figyelmet, de a hangsúly az erőszak végén van, egy olyan világ elképzelésén, amiben az együtt-létezésünket nem az erőszak határozza meg" - olvasható a Trafó tájékoztatójában. 

Az erőszak vége fókuszban három premier lesz: a Trafó nagytermében a kísérleti filmes-képzőművész páros, Igor és Ivan Buharov, valamint az Antimilitarista Szalon Krízistenhit című nagyszabású multimediális performanszát láthatjuk élőzenével és analóg filmvetítéssel; Kárpáti Péter  és csapata „látomásos bűnfolklórral” készül, a fiatal táncosokból álló AHA Kollektíva és Páll Tamás pedig a megfigyelés és a megfigyeltség  jelenségét járják körül.

Buharovok
 Részlet a Krizistenhitből Kép: Trafó

 

A Buharovok (Hevesi Nándor és Szilágyi Kornél) az Antimilitarista Szalon színész-performer-zenész csapatával közösen, Szittya Emil, magyar származású, de élete nagy részét Franciaországban és Németországban leélő avantgárd művész és anarchista nézeteket valló csavargó háborúellenes írásait és a második világháború alatt, ismerősöktől és ismeretlenektől gyűjtött álmait dolgozzák fel. A Trafóba készülő performansz a Kassák Múzeumban 2023-ban megvalósuló Minket anarchistákat nem nyugtalanítanak morálgiliszták filminstalláció és művészeti kutatás folytatása, miközben az Antimilitarista Szalon Boycott Propaganda eseménysorozatának underground performanszaira is épít.

Kárpáti Péter legújabb drámájának a címe: Rühes kutya, a szerző az ebből készülő előadáson Barna Lilla, Boda Tibor, Hámor Anna, Horváth Ábel, Stork Natasa, Téri Gáspár, Varga Brigitta és Veronika Keresztesová alkotótársakkal dolgozik együtt. Részlet a darabból: "Egy barátnőm mondta, hogy választhatok: vagy megőrülök vagy elkezdek futni. Valamit tenni kell, hogy újra szerethesd magad. Futsz az esőben, csattog a sár, gyöngül a test, fölszakad egy csomó, folyik az orrod, az arcodon csattognak az ágak, végre érzed, hogy élsz, fáj a hátad, szúr a térded, kegyetlen! Hasogat a farizmod, olyan helyeken fáj, hogy nem is tudtad, hogy ilyen helyek vannak. Nem, ezt nem hiszem el! Szakad a test, egy utolsó nagy dühroham, és a megtisztulás. Nincs bűnbocsánat az életben, de itt, itt van!” 
Kárpáti
Kárpáti Péter Kép: Véner Orsolya/Trafó

 

Az erőszak vége fókuszhoz kapcsolódva megismételjük Koltay Dorottya Szonjának a NEXTFESZT nőnapi feminista fókuszára készült performansz-sétáját! A Téglakar énekkel, tánccal és szókimondó szövegekkel hív az utcára: demonstráció, körmenet és kiállás a nők elleni erőszak ellen, Kőmíves Kelemennével az élen.

Független művész, képzőművész és a busz

A Trafó a következő évadban is kiemelten támogatja a független előadó-művészek munkáját, akik számos új bemutatóval készülnek. Októberben Fancsikai Péter színházcsináló és Vavra Júlia táncos-koreográfus premierjei várhatóak, míg novemberben, hosszú évek után újra együtt rendez Ördög Tamás és Kiss-Végh Emőke, a Dollár Papa Gyermekei társulat alapítói, akik nyáron Japánba utaznak a gyerekeikkel és „eddigi legszemélyesebb előadásukkal” térnek vissza. A Willany Leó Improvizációs Táncszínház is új bemutatóra készül Szeri Viktor koreográfussal, akivel a #kaméleon projektjük ötödik estjét tervezik. Folytatódik az együttműködés a SUB.LAB.PRO nemzetközi táncosképző programjával is, akik 2025. őszén hazai alkotókkal (Vadas Zsófia Tamara, Vass Imre, Vavra Júlia), majd 2026. tavaszán Valentin Alfery és Magnus Westwell külföldi koreográfusokkal dolgoznak együtt.

A prágai Studio ALTÁ-val együttműködésben, az Art Explora-díj támogatásával októberben kigördül a Trafó új kezdeményezése, a PerformanszBusz. A Budapestről induló csoportos buszutazás az évad során három alkalommal valósul meg és helyi partnerekkel, közösségekkel együttműködésben Magyarország különböző térségeibe teleportálja a kortárs művészetet. Ezzel a rendhagyó projekttel a Trafó szeretné a működését decentralizálni és Budapesten kívül is hozzáférhetővé tenni.

A műfaji határokat feszegető, összművészeti fókuszban az előadó-művészet mellett a képzőművészet és a zene is helyet kap: a Trafó Galéria Cyprien Gaillard, nemzetközileg elismert, francia képzőművész első magyarországi önálló kiállítását rendezi meg, a zenei programban pedig LAU, Pándi Balázs, és Vatsanah szerepelnek. 

"A Trafó arculata is megújul, amelynek célja, hogy még hangsúlyosabban képviselje a progresszív, kísérletező szemléletet, valamint a szabad és kritikus gondolkodás iránti elköteleződést. A Trafó elkötelezett amellett, hogy a kultúra minél szélesebb közönség számára legyen hozzáférhető, ezért továbbra is kiemelt cél a megfizethető jegyárak biztosítása. Újdonság lesz a fókuszokra vásárolható napijegy, aminek köszönhetően egy jeggyel lesz látogatható az összes program" - írják az új évad előzetesében. 

Borítókép: Koltay Dorottya Szonja nőnapi performansza. Fotó: Körösi László/Trafó