A hagyományokhoz híven ismét május 1-jén indul a nosztalgia szezon a BKV-nál. Az ünnepnapon, N41-es jelzéssel, a Móricz Zsigmond körtér és Kamarerdő között közlekedik egy öreg villamos.
A múlt héten, a BKV nyílt napján, a Száva kocsiszínben csodálhatták meg az érdeklődők a vállalat legújabb nosztalgia járművét, az 1531-es pályaszámú villamost. Ezt az F1A típusú járművet a negyvenes években gyártották, ám 1976-ig többször is átalakították. A BKV szakemberei a felújítás során az utolsó forgalmi állapotot vették figyelembe, vagyis azt, hogy hogyan nézett ki a kocsi 1984-ben. Az új jármű egyelőre próbaköreit futja, s remélhetőleg még az idén bemutatkozik nosztalgia járatként.
A rajongóknak azonban addig sem kell nélkülözniük F1A tipusú járművet. Van ugyanis a BKV nosztalgia flottájában egy 1500-assal kezdődő pályaszámú kocsi, az 1522-es, bár ennél a villamosnál, a felújítás során messzebb mentek az időben. Ez a felújított példány eredetileg a sorozat elején, 1939-ben készült el a BSZKRT Budai főműhelyében és 1979-ig teljesített aktív szolgálatot Budapesten. Ekkor muzeális megőrzéséről született döntés, ennek érdekében pedig egy középszintű felújítást kapott. Egyébként azért döntöttek így, mert a kocsin 1939-től kevés átalakítást végeztek, tehát majdnem az eredeti állapotában volt 1979-ben is.
Az F1A típusú villamosokról azt érdemes tudni, hogy 1938 és 1944 között gyártották őket, leginkább azért, mert a 2. világháború alatt az utasforgalom nagymértékben megemelkedett, ugyanis egyre többen költöztek a fővárosba, hogy itt vállaljanak munkát valamelyik hadiüzemben. Ezért is jött kapóra, hogy a BSZKRT még a háború előtt, járműkorszerűsítés céljából kidolgozott egyvillamos motorkocsi tervdokumentációt. Tervezésekor az egyszerű és megbízható kivitelre fektették a hangsúlyt. Eredetileg úgy gondolták, hogy a BKVT által 1897-ben beszerzett F1-es (eredetileg 1500-as sorozatú) kocsikat újítják fel, de az első három motorkocsi elkészülte után az eredeti villamosokat inkább meghagyták, és újonnan kezdtek acélvázas járműveket építeni – ezért is kapta a villamos az F1A típusjelet.
Az 1500-as volt Budapest utolsó újonnan készült kéttengelyes motorkocsi típusa, később csak a régi kocsikat acélvázasítottak. A F1A egyszerű szerkezete miatt még az 1950-es években is felmerült, hogy újabbak készüljenek, de 1956-tól már korszerűbb, UV típusú kocsikat építettek. Az 1500-asokkal kapcsolatos érdekesség az is, hogy mivel a háború alatt, a gumihiány miatt az autóbuszok nagy része nem közlekedett, a Miskolci úti autóbusz főműhelyt is bevonták a motorkocsik gyártásába. A háborút követően az F1A villamosok leginkább a Rákóczi úton és a Zuglóban közlekedtek a 44-es, a 62-es, a 64-es, és a 67-es vonalon. A belvárosi villamosvonalak megszűnése után továbbra is Zuglóban jártak az F1A-k, illetve dél-Pesten, a 13-as és az 51-es, olykor Budafokon, a 41-es vonalán.
Minden bizonnyal ez is közrejátszik abban, hogy első idei nosztalgia járat, amely május 1-jén indul, a kamaraerdei N41-es lesz. Az öreg villamosra nosztalgia díjszabás szerinti jegyet kell váltani, amit ma már a BudapestGO alkalmazáson keresztül is megtehetnek az utasok – 500 forintos áron.
(Kiemelt kép: A BKV 1522-es pályaszámú nosztalgia villamosa, Kép: BKV)