KULTÚRA

Felmennél egy idegen lakására társasozni?


Miért ne?! A német Rimini Protokoll színházi formáció tagjai ennél furább dolgokat is csináltak már, de most társasjátékozásra hívják a közönséget budapesti lakók nappalijába.

„A legtöbbünk fejében Európa túlságosan elvont fogalom” – áll a Budapesti Tavaszi Fesztiválra szerződtetett előadás leírásában. Mi Európa? 

  • Kontinens, meglehetősen diverz földrajzi egység, kulturális identitás és politikai fogalom is.
  • A föníciai király lánya.
  • A Jupiter egyik holdjának a neve.

A Németországból érkező színházi formáció, a Rimini Protokoll formabontó produkciót hoz a Budapesti Tavaszi Fesztiválra: az Európa házhoz megy című előadáson keresztül magánlakások nappalijában, társasjátékozás közben szeretnék testközelbe hozni nekünk Európát, a büszke nőt. Mert nekünk, magyaroknak Európa egy Varga Miklós-dalt is jelent.

Rimini
Kép: Rimini Protokoll

Helgard Haug, Stefan Kaegi és Daniel Wetzel 2000-ben alapították a Rimini Protokollt, amely rendhagyó előadásokkal és projektekkel hívta fel magára a figyelmet. Szívesen dolgoznak fel társadalmi kérdéseket, kedvelik az interaktív formátumokat, a technológiát pedig témaként és eszközként is felhasználják.

A Call Cutta című előadásban például egy mobiltelefont kaptak a nézők, azon keresztül beszélt hozzájuk egy indiai call centeres az előadás alatt. Blaiberg und sweetheart19 címmel szívtranszplantáción átesett civil szereplők és az interneten szívüket társkeresőkön árusítók történeteit dolgozták fel, ezt Budapesten is, magyar szereplők bevonásával is bemutatták 2006-ban.

2009-ben szintén a Tavaszi Fesztivál keretében játszották el a Nemzeti Színházban Karl Marx A tőke első fejezetét, 2010-ben pedig az Őszi Fesztiválon, a Rádió Müezzin című előadásukban egy eltűnőben lévő szakmát mutattak be négy müezzin segítségével, annak kapcsán, hogy egy rendelet értelmében a müezzinek énekét ezentúl rádión keresztül közvetítik Egyiptomban. A vak mohamedán tanító, az egykori harckocsizó, a villanyszerelő, aki egy komoly baleset után kezdte memorizálni a Koránt, valamint a testépítő, aki a Korán-felolvasó Világbajnokságon is előkelő helyezést ért el – ők meséltek a színpadon a saját életükről.

Rimini
Kép: Rimini Protokoll

A 2020-as, Covid-sújtotta Őszi Fesztiválra, ami akkoriban a Café Budapest nevet viselte, a Nachlass című előadásukat hívták meg: a Trafó nyolc termében nyolc valós történeten keresztül tárult fel előttünk, hogy milyen az, amikor valaki tudatosan készül a halálára, tudatosan építi a saját szellemi és tárgyi hagyatékát. A 100% City projekt keretében különböző városok történetét dolgozták fel 100, statisztikai alapon kiválasztott városlakó segítségével, így készült a 100% Hong Kong, 100% Berlin vagy a 100% Lisbon című előadásuk.

Hogy mire számíthat az, aki jegyet vált a Tavaszi Fesztivál mostani, Európa tematikájú előadására? Tompa Andrea a Színház folyóiratban megjelent cikke szerint: 

A Rimini Protokoll legutóbbi előadásainak zöme előadók nélkül zajlott, például a Home visit Europe (Hausbesuch Europa, 2015), amelyben a színházjegyet váltó tizenkét fős mikroközösség játszik együtt egy, az EU múltjáról, jelenéről és jövőjéről és saját magukról szóló társasjátékot – egyikük lakásán.

A jegyvásárlás után emailben kapjuk majd meg annak a budapesti lakásnak a címét, ahol az aznap esti idegenekkel együtt társasozhatunk.

Rimini
Kép: Rimini Protokoll

A produkció a Placcc Fesztivál együttműködésével a Goethe Intézet és a Szendvicsbár közösségi tér támogatásával valósul meg. Jegyet itt lehet vásárolni.