STÍLUS

A legújabb nosztalgia villamost is megtekinthetik a BKV nyílt napján


A pályaszámuk után 1500-asoknak nevezett villamosokat az 1940-es évek első felében gyártották, és még a hetvenes években is felújították őket. Most az egyiket – majd' ötven év múltán – ismét felújították.

Amint arról már beszámoltunk, szombaton rendezik meg a BKV idei első nyílt napját a 110 éves Száva kocsiszínben. Az esemény résztvevői megismerhetik mindazon munkafolyamatokat, amelyeket a remízben végeznek, megfigyelhetik a villamosokat alul- és felülnézetből. A nap folyamán regisztrációhoz kötött üzembejárás is lesz, meg lehet tekinteni – regisztráció után  – az áramátalakító berendezéseket, illetve ugyancsak regisztrációval, ki lehet próbálni egy villamos szimulátort.

Noha az eseményen kiállítják a 20. század elejéről származó, 611-es pályaszámú nosztalgia járművet, illetve a múlt század második felének legjellegzetesebb villamosát, az UV-t, a legnagyobb szenzációnak az 1531-es pályaszámú F1A típusú villamos ígérkezik.

-
Az 1539-es pályaszámú villamos, az 1531-es „testvére" az 1960-as években  Kép: BKV Archívum

A BKV nosztalgia járműflottájának legújabb villamosa most mutatkozik be a közönség előtt – igaz, egyelőre csak mozdulatlan tárgyként. Hogy mit kell tudni róla? Nos, a BKV közleménye szerint

a típust az 1940-es évek elején kezdték gyártani, és 1944-ig negyven acélvázas „1500-as” készült. A 1531-es pályaszámú jármű homlokfala 1976-ban módosult, emellett zárt peront, vezetőülést, ollós áramszedőt, irányjelzőket és távműködtetésű ajtókat kapott.

A közlemény szerint az UV-kocsikról lekerült "csatlás" segítségével a pótkocsi ajtóműködése is távvezérelhető lett. A villamost 1984-es selejtezték a BKV-nál, ezután Szegedre került műhelykocsinak, ahol SZ 6-os számon tanulójáratként működött. A BKV 2018-ban szimbolikus áron vásárolta vissza, hogy nosztalgia célokra felújítsa. A rekonstrukciót 2021 októberében kezdte meg a BKV Vasúti Járműjavító Kft. A felújításkor arra törekedtek a szakemberek, hogy az utolsó forgalmi állapotot érjék el. Ehhez – egyebek mellett – visszaalakították az eredeti szekrényvázat, a lehúzható utastéri ablakokat az eredeti állapotnak megfelelően egyedileg újra gyártatták, az utasteret pedig az akkori kornak megfelelően átalakították. A motorkocsi felújítása 2023 végén fejeződött be.

1531
A felújított 1531-es Kép: BKV Archívum

Az 1531-es jelenleg a vasúti hatóság által előírt próbafutásokat végzi üzemszünetben, szerte a városban, leggyakrabban az 1-es villamos vonalán. A sikeres hatósági vizsga után a villamos várhatóan még az idei, májustól októberig tartó szezonban debütál a BKV nosztalgia járműflottájában. 

A régi villamosok mellett a nyílt napon a telephelyről üzemeltetett CAF és „Hannoveri” járműtípusok mellett a látogatók közelebbről megtekinthetik a forgalomból jól ismert KCSV és T5C5 (Tatra) villamosokat is, illetve különleges bemutatóval is készülnek a kocsiszín dolgozói: daruval a levegőbe emelnek egy Tatra villamost.

-
Amikor 1979-ben megérkeztek az első Tatra villamosok, ugyancsak szükség volt a darura Kép: BKV Archívum

A rendezvény napján, a Határ út és a Száva kocsiszín között R42-50-es jelzéssel, normál díjszabással igénybe vehető Tatra és MUV villamosok szállítják a látogatókat. A járatok a 42-es villamos Határ úti végállomásáról rendezvény időtartama alatt minden óra 00 és 30 perckor, a kocsiszínből pedig minden óra 27 és 57 perckor indulnak.

A járat útvonala: Száva kocsiszín – Határ út, metróállomás – Tulipán u. – Hofherr Albert u. – Villanytelep – Határ út – Száva kocsiszín körforgalom.

(Kiemelt kép: 1500-as villamos pótkocsival Rákospalota MÁV telepnél. Kép: BKV Archívum)