A kirándulókat kiszolgáló másik bicikliút mellett most a kerékpárt közlekedési eszközként használók is kaptak egy új utat, ami a népszerű Elvis Presley téren áthaladó szakaszon szélesebb is lett.
Közel 1 milliárdot költöttek gyors és biztonságos közlekedési kapcsolatok fejlesztésére a II., a III. és a XIII. kerületben: a „Kerékpárosbarát infrastrukturális fejlesztések Budapest II., III. és XIII. kerületében” című, VEKOP-5.3.1-15-2020-00017 azonosítószámú, összesen 993,1 millió forint európai uniós támogatású projektnek köszönhetően nemcsak a kerékpáros, hanem az egyéb közlekedési módok feltételei is javultak. Az Árpád fejedelem útján épült kerékpározható útvonal új kapcsolatot teremt a Margit híd és az Árpád híd között, illetve az építési munkák és forgalomtechnikai beavatkozások révén átalakult a Serfőző utca-Árpád fejedelem útja kereszteződése a közlekedés veszélyeinek csökkentése, különösen a legvédtelenebb úthasználók biztonsága érdekében.
Fontos, hogy a mindennapi ügyintézés, a munkába, óvodába vagy iskolába járás kerékpárral is minden korosztálynak elérhető legyen, illetve a fejlesztések hatására egyre többen döntsenek a kerékpározás mellett, akár a közösségi közlekedéssel társítva is. A munkáknak köszönhetően több kereszteződésben és útszakaszon jelentősen csökkennek a közúti közlekedés veszélyei, a komfortérzet viszont megnőtt, hiszen a megvalósult kerékpáros útvonalak csatlakoznak a kerékpárforgalmi hálózat jelenlegi, illetve tervezett szakaszaihoz. A kerületi fejlesztések célja volt az is, hogy ösztönözzék a fővárosban közlekedőket a MOL Bubi közbringa-szolgáltatás igénybevételére.
A korszerűsítésnek köszönhetően:
- biztonságosan kerékpározhatóvá váltak a főútvonalak, az Árpád fejedelem útján új, egybefüggő kerékpározható útvonal jön létre a Germanus Gyula parktól a Szentlélek téren át egészen a Flórián térig;
- új csomóponti átvezetések megvalósításával vagy a már meglévők átalakításával csökkennek a közúti közlekedés veszélyei a Váci úton és a Vörösvári úti kereszteződésekben, illetve a Viza utca-Népfürdő utca csomópontban régóta megvalósítani kívánt fejlesztéssel biztonságosabbá vált a gyalogosok és a kerékpárral közlekedők átkelése a Duna-part és a sűrűn lakott belsőbb területek között;
- a Margitsziget északi részén irányhelyes kerékpársávok és további közlekedésbiztonsági intézkedések javítják az Árpád hídra a fel- és onnan a lehajtást;
- több egyirányú utca megnyílt a kétirányú kerékpáros-forgalom előtt a XIII. kerületben,
- a gyalogos- és zöldfelületek fejlesztése ösztönzi a közterületek közösségi használatát, és vonzóbbá teszi a közlekedést a fenntartható közlekedési módokkal.
Általános célok voltak:
- Fő- és gyűjtőutak mentén elválasztott kerékpárforgalmi létesítmények (kerékpársávok, kerékpárutak) kialakítása
- Egyirányú utcák megnyitása a kétirányú kerékpárforgalom számára
- Lokális akadályok leküzdése (zsákutcák átnyitása, a lépcsőn tolósínek elhelyezése stb.)
- Kerékpárparkolási létesítmények fejlesztése (közterületi kerékpártámaszok B+R és zárható kerékpártárolók).
Elmondható, hogy kerékpárosoknak és gyalogosnak vált a közlekedés biztonságosabbá, cél volt a területi vagy vonali forgalom csillapítása, csendesítés, lassítás.
Egy korszak vége – 7 évnyi fejlesztés döntéstől a megvalósításig
Az évekig tartó közös munkáról az Elvis Presley téren beszélt Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke és Horváth László, a BKK beruházási igazgatója.
A fenntartható közlekedési módok feltételeinek javítására a Fővárosi Önkormányzat, egyes kerületek és a BKK Zrt. konzorciumot alkotva a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP) keretében pályázott európai uniós forrásokra. A projektek keretében az Európai Unió támogatásával összesen bruttó 8,22 milliárd forint jutott közlekedésbiztonsági és kerékpárosbarát fejlesztésekre Budapesten. A támogatást nyert, összesen 11 projekt fejlesztései elsődlegesen területi alapúak. Céljuk, hogy összefüggő területen sok kisebb-nagyobb beavatkozással javítsanak a kerékpáros- és gyalogosközlekedés feltételein. A hivatásforgalmi célú kerékpározás alapját a főváros mintegy 1,8 milliós lakosságának napi helyváltoztatási igénye adja. A környezettudatos életmód előtérbe kerülése és ennek részeként a környezetbarát közlekedési mód választása komoly növekedési potenciált biztosít a kerékpározás arányának növelésére, csökkentve a túlburjánzó gépjárműhasználatot. Ez a változás a város minden lakója számára előnyös, ezért szükséges folyamatosan javítani a jelenleg sok hátrányt szenvedő kerékpárhasználat feltételeit.
(Kiemelt kép: Képszerkesztőség/Barta Bálint)