A hétvégén a Credo Electronell buszok szóló és csuklós változata is közlekedik Budapesten. Az újdonság ereje egyelőre a hétfői (április 14.) üzemzárásig fejti ki hatását, a folytatást számos tényező befolyásolhatja.
Tavaly novemberben közölte a BKV, hogy 65 Mercedes busz áll forgalomba 2025 második felében – közölte a BKV. A társaság bérleti megállapodás keretében üzemelteti majd ezeket, amely 96 hónapra szól és további 24 hónappal meghosszabbítható.
A BKV közölte akkor, hogy az új járművek a kor elvárásainak megfelelő felszereltséggel, ergonomikus utastérrel, fedélzeti kamerákkal, korszerű utastájékoztató rendszerrel – egyebek között nagyméretű monitorral –, valamint LED-es, energiatakarékos utastér-világítással rendelkeznek. Olyan extrával is felszerelik a buszokat, amely minden bizonnyal meglepetést okoz: az üléseknél USB csatlakozási lehetőséget alakítottak ki, így bárki feltöltheti telefonját vagy okoseszközét. A maximidi buszok alacsony padlósak, klimatizáltak, és a hagyományos midibuszokhoz képest nagyobb befogadóképességűek; akadálymentes kialakításuknak köszönhetően a babakocsis és a mozgáskorlátozott utasok is kényelmesen használhatják.

A BKV továbbra is elkötelezett a járműállomány minél nagyobb arányú megújításában, a korszerűtlenebb autóbuszok kiváltásában, a szolgáltatási színvonal egységes és területi megkülönböztetés nélküli fejlesztésében, így a közeljövőben újabb szóló és csuklós autóbuszokra tervez eljárásokat meghirdetni” – jelezte a társaság, s ugyanazt április 11-i közleményükben is megerősítették.
A Budapesti Közlekedési Központ ezt azzal egészítette ki, hogy a tervek szerint 2025-től kezdődően a BKV 65 bérelt maximidi autóbusza mellett 240 új szóló és csuklós autóbusz is érkezik Budapestre, melyből 90 elektromos lesz.
Teinthetjük afféle előzetesnek is, hogy április 11. és április 14. között a fővárosban a 210/210B vonalán Credobus Electronell 12, a 8E vonalán pedig csuklós Credobus Electronell 18 típusú jármű közlekedik majd – menetrenden felül. A pontos részletek a BudapestGO-ban is elérhetőek. A két Credobus Electronell a Kravtex Kft. termékei. A Kravtex Szombath Imre főkonstruktőr tervei alapján készült kísérleti elektromos buszai Mosonmagyaróváron készülnek, a gyártó szerint gazdaságosságuk kulcsa a 19,5" kerékméret és a vázszerkezet minden pontjára kiterjedő optimalizálás a szintén mosonmagyaróvári Kühne technológiájával.

Ráadásul az Electronell 12 legalább 1,5 tonnával, a csuklós Electronell 18 pedig akár 3 tonnával is könnyebb lehet, mint a hasonló kapacitású elektromos autóbuszok.A Kravtex szerint a Credobus modelljeinek megközelítőleg 25 százalékkal kevesebb akkumulátorra van szükségük a megfelelő hatótáv biztosításához. A gazdaságos üzemeltetést és a megnövelt utaskapacitást az újgenerációs trakciós inverter és a hatékony vontatómotor is segítik.
A Budapesti közlekedési társaságok közös közleménye szerint az Electronell buszok tesztelésével és a mobil FUTÁR fedélzeti egység használatával mind az utasok, mind a BKV és a BKK hasznos tapasztalatokat szerezhet az új technológiákról.
„Fontos megjegyezni, hogy a tesztüzem sajátossága, hogy a szakemberek gyakran kiállíthatják a prototípusokat a forgalomból. Sokszor egyszerűen azért, hogy speciális szituációkat vizsgálhassanak, akár a járművön, akár kontrollált környezetben, a műhelyben"
– fogalmaz a közlemény, hozzátéve, hogy a hétvégén feltűnő elektromos 210/210B és 8E járatokon ingyenes lesz az utazás
Borítókép: Magyarbusz.info