KÖZÉLET

Létrejön az egységes Budapesti Utasbiztonsági Szolgálat


Egységes irányítás és megjelenés, közös fellépés és segítségnyújtás: összefogtak a fővárosi cégek az utasbiztonság erősítése érdekében. Az integrált rendszerben a korábban is működő BKK, illetve BKV biztonsági szolgálatok mellett az újonnan létrejött BKK-rendészet, valamint a fővárosi rendészet összehangoltan dolgozik az utasokért.

A Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság hétfői ülésén mutatta be Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója, hogy eddig milyen, az utasbiztonságot elősegítő intézkedések történtek, hol tart most a Szolgálat kialakítása és hogy mikorra várható a BudapestGO-ban a kapcsolódó új funkció bevezetése.

A BKK eddig is mérte, hogy melyek azok az intézkedések, amelyek az utasok biztonságát és biztonságérzetét növelik – a járatellenőrzések mellett a kamerával felszerelt járművek, testkamerák használata az utaskoordinátoroknál és az elsőajtós felszállás fokozatos bevezetése mind ilyenek. 

A Budapesti Utasbiztonsági Szolgálat a jelenleg működő régi és új, különböző rendészeti egységek tevékenységét irányítja majd, és a 24 órában működő diszpécserközpont gyorsabb reakciót tesz lehetővé probléma esetén, emellett az utasok folyamatos rendészeti jelenlétet tapasztalhatnak a kiemelt vonalakon (pl. 4-6-os villamos). 

A Szolgálat részét három különböző cég biztonsági egységei képezik, ezek kissé eltérő funkciókkal és jogkörökkel rendelkeznek.

  • A régóta működő BKK, illetve BKV biztonsági szolgálatok feladata a járőrözés, irányított kivonulás, és a megrendelővel (BKK, BKV) azonos jogkörrel rendelkezik. Nem igazoltathat, nem korlátazhatja a személyi szabadságot. 
  • A január 1-jével a Fővárosi Önkormányzat Rendészeti Igazgatóságon belül megalakult a BKK rendészeti osztály is, amely jelenleg 39 fővel látja el a feladatát a budapesti közösségi közlekedés járatain és megállóiban. A rendészek száma folyamatosan nő, a teljes létszámuk 75 fő lesz. Ennek feladata a járőrözés, irányított kivonulás és tagjai közterület-felügyeleti, rendészeti és igazoltatási jogkörrel bírnak, jogosult a személyi szabadság korlátozására is.
  • A BKK-FÖRI közös szolgálata funkciója az irányított kivonulás, jogkörük a közterület-felügyelet + a munkáját segítő forgalomfelügyelet lesz. Intézkedés esetén az utóbbi mint hivatalos személy segítője járhat el. Ebben az esetben ugyanaz a védelem illeti meg, mint a közterület-felügyelőt, de nem rendelkezik ugyanazzal a jogkörrel. tervezetten márciustól várható az elindulása.

A Budapesti Utasbiztonsági Szolgálat munkáját segítő további szereplők: ellenőrök, utaskoordinátorok és a járművezetők.

Fontos kiemelni, hogy a Budapesti Utasbiztonsági Szolgálat nemcsak az ügyfelek biztonságérzetének és utazáskomfortjának javításáért felel, hanem az utazási feltételek megsértése miatt (pl. szennyezett ruházat, kéregetés, ittas állapot) az utazásból kizárt, szociálisan nehéz helyzetben lévő embereknek is segítséget nyújt a hajléktalanok ellátását végző fővárosi, valamint civil szervezetekkel. Amennyiben az utasbiztonsági szolgálat munkatársai szociálisan rászoruló emberrel kapcsolatban intézkednek, gondoskodnak az illető további ellátásáról a főváros hajléktalanellátó intézményének, a Budapesti Módszertani Szociális Központ és Intézményei (BMSZKI), illetve a szerződéses civil partnerek – Menhely Alapítvány, Máltai Szeretetszolgálat, Oltalom Alapítvány – munkatársaival együttműködésben.  A FÖRI a BMSZKI számára egy 9 fős mikrobuszt is rendelkezésre bocsát, hogy szükség esetén segítsék a szállítást. Emellett folyamatos a munkatársak belső edukációja és érzékenyítése is

Azaz egy teljeskörű folyamatkialakítás történik, amely összesen 5 lépcsőből áll: az utas észleli a rendkívüli helyzetet és megteszi a bejelentést, a Nonstop Budapest – egységes irányítóközpont – részéről megtörténik a kirendelés és az intézkedés, majd ha szükséges, a szociális segítségnyújtás. 

A Szolgálat munkatársai – függetlenül attól, hogy pontosan melyik szervnél dolgoznak – egy közös, könnyen felismerhető és azonosítható formaruhát kapnak, azaz egyforma láthatósági sárga mellényben fogják végezni a tevékenységüket.

Márciustól a BudapestGO alkalmazásban megjelenő új funkció lehetőséget ad az utasoknak a közvetlen jelzésre is: rendészeti beavatkozást igénylő esetekben (kéregetés, ittas, bódult személy stb.) ők maguk hívhatják az utasbiztonsági rendszer központi irányítószolgálatát, a személy- és vagyonbiztonságot közvetlenül veszélyeztető helyzetekben pedig a 112-t. 

A BKK a következő időszakban nagy hangsúlyt fektet az utasok tájékoztatására a biztonsági szolgáltatás hatékony használata érdekében: fontos, hogy baleset vagy veszélyhelyzet esetén – utasrosszullét, vandalizmus, agresszió stb. – továbbra is azonnal a 112-őt hívják.