Vajon miért volt érdekes a magyar királynak tömegközlekedéssel eljutni a Városligetbe?
Az 1896-os Millenniumi kiállításra közel ötmillió embert vártak és a jórészt távoli településekről érkező, a fővárossal először ismerkedő látogatósereget nem lehetett volna mozgatni a városközpont és a kiállítás helyszíne között hatékony tömegközlekedési eszköz nélkül. Erre a kihívásra reagálva, 1896 tavaszára,
kevesebb mint két év alatt megépítették az Andrássy út alatt húzódó, a belvárost a Városligettel összekötő földalatti vasutat.
Nem csak mi gondoltuk, hogy a földalatti technológiai megoldásai világverőnek számítanak a 19. században (erre a listára is ezért kerülhetett rá), az egyedülálló élményt Ferenc József sem tudta kihagyni, 1896. május 2-án (vannak források, amik szerint május 3-án) ő nyitotta meg a budapesti Földalatti Vasutat.
A monarchia hanyatlása miatt politikai lépésnek sem volt utolsó felavatni a földalattit, majd pár nappal később, május 8-án ki is próbálni.
Az uralkodó számára külön épített, 20-as sorszamú, luxus kivitelű kocsival, kísérete társaságában kiutazott a Városligetbe, majd ahogy az erről megemlékező emléktába írja, „legkegyelmesebben megengedte”, hogy a vasút még a nevét is felvegye.
Ez a lépés a korabeli marketing egyik csúcsát jelentette. Ettől kezdve viselte hivatalosan a főváros új büszkesége a Ferenc József Földalatti Villamosvasút nevet (az F.J.F.V.V. rövidítés még 50 évvel később is látható volt a kocsik oldalán).
A díszes királyi motorkocsit a Millenniumi kiállítás nyitva tartása alatt a Habsburg-család több tagja is használta, sőt Ferenc József egy alkalommal még II. Vilmos német császárt is meginvitálta egy körre. A tudósítások szerint a feltűnően jókedvű uralkodók az állatkerti állomásnál szálltak ki (régen még volt ilyen), és onnan hagyományos módon, ló vontatta udvari fogatokon hajtattak tovább.
(Kiemelt kép: Fortepan/Boda Balázs)