Ha bárki azt gondolná, hogy ciki minden évben örülni a cseresznyefáknak, vagy a virágokkal való szelfizésnek, akkor elmondjuk, hogy miért nem az.
Volt úgy, hogy nem is lesz
Tavasz van, a japán díszcseresznye virágzásának örül helyi és turista egyaránt, mégis sokan fanyalognak – hogy lehet ennek minden évben ugyanannyira örülni?
Pedig értékelnünk kellene, hogy van egy ilyen díszes sétányunk, hiszen hiába jelent meg egy maihoz hasonló kettős fasor itt rögtön a törökök kiűzése után, a XIX. században az egész várfal lebontását is komolyan fontolgatták (például Táncsics és Podmaniczky is emellett volt). Ha ez megtörténik, akkor többek között ez a cikk sem születhetne most meg.
Sétánnyá a II. világháború előtt alakították, mai formáját a háborút követő romeltakarítással egy időben nyerte el. Ma újra kettős fasor díszíti a bástyasétányt. A házakhoz közelebb vadgesztenyéket találni, a korzó 2009-es felújítása óta 60 darab díszfa (prunus serrulata 'Kanzan') is került ide, amik minden áprilisban exkluzív hangulatot varázsolnak a Tóth Árpád sétányra (a helyet 1946-ban nevezték el az egykor a közelben lakó Tóth Árpádról), belföldi és külföldi turisták tízezreit csalogatva a helyszínre.
Hanami
Japánban a díszcseresznyefa (szakura) virágok szépségében gyönyörködni közösségi program, amiben a gyerekektől a járni alig tudó öregekig mindenki részt vesz. A virágok megnézését, a lombok alatti ücsörgést, falatozgatást hanaminak nevezik. A mai Japánban a hanami a piknikezéshez hasonlít, űzhetik nappal és éjszaka egyaránt, de a virágzás időszaka nagyon rövid, ki kell használni – természetesen külön neve van az első virágfakadásnak (kaika) és a teljes virágba borulásnak (mankai) is.
A kettő között időjárástól függően maximum egy hét telik el, ezért Japánban ezt nagyon komolyan veszik.
Még térképet is kiadnak évről évre, ahol régiónként nyomon követhető a fák virágzásának kezdete, városonként lebontva, a megtekintésre és gyönyörködésre legideálisabb parkok vagy tavak szerint. A belső turizmus ilyenkor a szokásosnál is élénkebb, a legkisebb pékségtől a legnagyobb gyorsétteremláncokon, sör- és csokoládémárkákon át egészen a vasúttársaságokig minden cég odafigyel, hogy termékeit rózsaszínre színezze, illetve cseresznyével ízesítse.
(Kiemelt kép: Merész Márton/Énbudapestem)