KULTÚRA

Varázslat a belvárosban – ilyen lett a Merlin felújított épülete


12 év elhagyatottság után újra életre kelt a főváros ikonikus helyszíne, a transzformátorházból lett Merlin. A lassan 100 éves épület annak a kreatív, kísérletező és adaptív, megújulásra mindig képes városi szellemnek a megtestesülése, ami olyan szuper hellyé teszi Budapestet. Igazi nagy túlélő, hiszen bontását számos alkalommal fontolgatták, ennek ellenére itt áll a 150 éves Budapest szívében, szebben mint valaha.

Napfényes, tágas belsővel, számos funkció és esemény befogadására alkalmas terekkel kapja vissza a város ezt a nagymúltú épületet. Az 1928-ban felépült, art deco stílusú ipari épület a Nanavízió tervezte felújítása után az eredeti karakterét megőrizve alkalmazkodott a 21. század követelményeihez, és egy pezsgő, kísérletező kulturális és közösségi térként tér vissza a városi élet vérkeringésébe. A Merlin felújítása a Városháza és a körülötte elterülő park több éves átfogó fejlesztésének egyik kiemelkedően fontos eleme.

Átalakuló áramátalakító

Kezdetben adott volt egy (jól álcázott) ipari épület, amit a fejlődő nagyváros igényei hoztak létre, és a kor legmagasabb technikai színvonalán készült el, ugyanis a Merlin születésekor, 1928-ban, még mint transzformátorállomás kezdte a pályafutását. Az Elektromos Művek vezetősége 1925-ban döntött egy újabb trafóház felépítéséről, a helyszín kiválasztása után az épület tervezését Borbíró (Bierbauer) Virgilre bízták, aki a korszellemhez alkalmazkodva, egy modern, és részben art deco stílusjegyekkel rendelkező épületet álmodott meg. Az építész neve számos budapesti, a korszakban elkészült elektrotechnikai épület kapcsán felbukkan, nem véletlenül – a húszas, harmincas években jóformán az elektromos művek háziépítésze volt. Ahogy más munkáira, erre is jellemző, hogy a hétköznapi szemlélő nem is sejtette, milyen ipari funkciót rejt az elegáns, Kiskörút menti városszövetben jól illő külső. 

-
Kép: Nanavízió oldala

Klub, színház, bulihely

Az elektromos hálózat fejlődésével pár évtized után az épület eredeti funkciójában fölöslegessé vált, de bontás helyett a történetében egy új fejezet kezdődött. 1961-62-ben ugyanis a teljes belső átalakítása után a Fővárosi Tanács Klubjaként nyílt meg. (Az átalakítás tervezője Iványi László, a BUVÁTI építésze volt, a belsőéptész Puskás Tamás.)

-
Kép: Magyar Építőművészet, 1962.

Az épület alkalmassá vált fogadások, táncestélyek, de megbeszélések lebonyolítására is, emellett helyet kapott benne a földszinten egy könyvtár, olvasóterem, zeneterem, irodák, sakk- és klubszobák is, míg a „nagy vizuális összefüggéseket kívánó klubhelyiségek, dohányzó, büfé, 250 fős előadóterem az emeleten kialakított nagytérben helyezkednek el.” - írja a Magyar Építőművészet fényképes beszámolójában 1962-ben. 

Budapesten már-már hagyománya van annak, hogy impozáns ipari épületek, trafóházak funkcióváltás során kulturális szféra fontos helyszíneivé válnak, nem véletlenül kapta a nevét a Trafó sem – utalva az épület eredeti funkciójára, de a Kazinczy utcai Elektrotechnikai Múzeum épülete, benne a sokáig itt működő Tesla Teátrummal – vajon mi volt eredetileg? Hát persze hogy transzformátorállomás.

-
Kép: A Városháza udvara a bazársorral 1969-ben. Fortepan

Az épület történetében az újabb fordulópontot a rendszerváltás hozta el, ugyanis 1991-ben itt jött létre a hazai Merlin Kulturális Központ, ami sokkal több volt, mint a hazai  idegennyelvű színjátszás bölcsője. Jordán Tamás és Lázár Kati vezetésével működő intézmény azt a légkört szerette volna újra megteremteni, mint ami az 1960-as években az Egyetemi Színpad hőskorának volt a jellemzője. A Merlin az alapítók szándéka szerint egy szellemi központ lett a Belvárosban, ahol megfért egymás mellett a dzsesszklub, stúdió, befogadószínház, Kaláka koncertek a gyerekeknek és színésziskola is. 

„Mindenképpen azt szeretném, ha az a kép alakulna ki ró­lunk, hogy a Merlinbe érdemes elmenni, mert ott biztosan történik valami”

–  nyilatkozta egy 1992-es interjúban Jordán Tamás. 

„Tehát egy ilyen útikönyv-ismertetőbe is azt írnám, hogy a Merlin Budapest egyik fontos szellemi találkozóhelye. Azt szeretném, és azt hiszem, egy kicsit már sikerült is, hogy a Merlin délután ötkor is tele legyen. Kártyázzanak, társasjátékozzanak, beszélgessenek.” – szőtte tovább az álmot egy  ÉS interjúban  szintén Jordán négy évvel később. 

A Merlinben az általa fémjelzett hőskorszaknak tekintett időszakban összesen 124 különböző előadást tartottak majdnem ezer alkalommal (1995 végéig bezárólag.) A Merlin ez idő alatt a budapesti színházi élet megkerülhetetlen intézményévé vált.

Itt ünnepelte Esterházy Péter 44. és Cseh Tamás 52. születésnapját a kilencvenes években. Ennek ellenére 1996-ban az önkormányzat már a lebontását fontolgatta az előtte húzódó bazársorral egyetemben, de a Főváros kikötötte, hogy erre saját forrást nem fordít. Az akkori ötletek között egy funkciójában leginkább a Westendhez hasonló épület is szerepelt, amiben irodák, üzletek és szálloda is helyet kapott volna. Az Merlin megmenekült, 2003-ban Magács László vette át az  igazgatói posztot Jordán Tamástól, aki ettől az évtől kezdve (2008-ig) a Nemzeti Színház igazgatója lett.

Ám a viharfelhők nem tűntek el, 2005-ben is bontható jellegűnek nevesítette az előzetes ingatlanszakértői tanulmány a Merlint, és az épület megtartásával a 2007-2008-as Városháza Fórum tervpályázat se számolt. Szerencsére végül az eldózerolása nem történt meg, a Merlin Színház egészen 2011-ig működött itt. De legendás klub és bulihely is volt kora 2000-es években, a fővárosi alter és undergorund élet egyik központja.

Az újjászületett épület

12 év kallódás után most felújítva újra megnyitotta a kapuit Budapest 150.születésnapjára, és a jövőben az épület nem önmagában fog állni, hanem szerves része lesz a körülötte a Városháza Parkban kialakuló életnek.

-
Kép: Bartha Dorka/Énbudapestem

A belsőépítészeti tervezés során a Nanavízió építészei a volt áramátalakító eredeti karakterét megtartották, sőt a Merlin Színházas időhöz képest a belső terekben sok mindent vissza is kellett bontani, hogy a fekete falak mögül elkerüljenek a napos, világos terek, amelyek konferenciák, kiállítások, előadások, közösségi és kulturális események, workshopok, beszélgetések, kisebb performanszok befogadására is alkalmasak lettek. 

-
Kép: Berecz Valter/Képszerkesztőség

Az épületben karakteres elemekben nincs hiány, a központi csigalépcsőt megtartották, sőt a fölötte lógó installált gömblámpákkal a karakterét csak még jobban kiemelték, ez lett egész belső tér szervező eleme. Vizuálisan az épület köré megálmodott zöld tér, amely egészen a Kiskörúttól húzza be a járókelőket, az épületen belül is folytatódik, felkúszva a csigalépcsőn az emeleti padló mentazöld színezetében. 

-
Kép: Merész Márton/Énbudapestem

A tervezés három alapgondolata a flexibilitás, a legtöbb eredeti elem megtartása és a kevés, de hangsúlyos elemmel az épületet mai tevő dizájn alkalmazása voltak. Az art deco múlt és annak geometriai játékossága is inspirációt jelentett, míg a sok helyen visszaköszönő hangsúlyos zöld szín a fenntarthatóság szimbóluma.