STÍLUS

Éjszakánként a Szabadság hidat tesztelik a tervezett Újpest-Újbuda villamostengely miatt


Ha a Szabadság hídon szokatlan villamos szalad el mellettünk, az azért van, mert épp felmérik, hogy melyik típusokat bírja el a több mint 125 éves szerkezet.

Április első hetében, éjszakánként a BKV a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem munkatársaival teszteli a Szabadság híd terhelhetőségét. A mérések célja, hogy megtudják, hogyan reagál a hídszerkezet a Budapesten közlekedő különböző villamostípusok áthaladására, így eldönthetik, hogy a jövőben mely villamosok közlekedhetnek majd utasokkal megrakva a hídon át. A Szabadság híd ugyanis fontos eleme lesz az Újpestet és Újbudát összekötő tengelynek, ami a jövőben átszállás nélküli kapcsolatot jelent Észak-Pest és Dél-Buda között. (Erről itt írtunk bővebben, a Szabadság hídon át közlekedő maratoni távot teljesítő villamosról pedig itt.)

CAF
Kép: Bartha Dorka/budapest.hu

A tesztelés minden nap éjfél után kezdődik, miután az utolsó menet rendszerint közlekedő járat elhagyja a hidat. A mérnökök próbálják a forgalmat minél kevésbé megzavarni, de a mérések ideje alatt autókat – értelemszerűen – nem engednek a hídra. Eddig Combino, hannoveri és CAF villamosokat láttunk keresztülvágtatni a hídon, ha valaki szeretne a szokatlan látványban gyönyörködni, esetleg különleges képeket készíteni éjjelenként, az Tatra és UV típusokra számíthat a későbbiekben. A terheléses teszt során a villamosok homokzsákokkal és sínekkel megpakolva, mindkét vágányon több különböző sebességgel is végighaladnak (a lassú tempót gyorsabbal váltják fel), ezalatt a mérnökök a híd lehajlását, feszültségeit mérik és alakváltozási görbéket rajzolnak.

CAF-terheléses
Kép: Bartha Dorka/budapest.hu

„Újra előttünk van a régi probléma, ami szerint csak a Ganz-gyártmányú villamosok mehetnek át különösebb korlátozás nélkül a hídon. Az elsődleges probléma a szerelvények tengelyterhelése, a rövid CAF-ot például ez zárja ki a jelenlegi szabályozás szerint. Szintén probléma, hogy a vágányok nagyon közel vannak egymáshoz a hídon, ami ellen ellenmenet-kizárással, vagy a tükrök behajtásával lehet védekezni – egyik sem valami előremutató és elegáns" – írta az Indóház Online szakportál.

 A Szabadság hidat már a nyolcvanas években is homokkal terhelték, csak kicsit más körülmények között.

Szabadság
Terheléspróba 1985-ben
Kép: Fortepan

Kiemelt kép: Bartha Dorka/budapest.hu