KÖZÉLET

3-as metró: szabály vagy kivétel a főváros és a kormány kapcsolatában?


Átadták az utasforgalomnak a Ferenciek tere és a Deák Ferenc tér metróállomásokat. Budapest legforgalmasabb közlekedési csomópontján így ismét lehetőség nyílik három metróvonal közötti átszállásra.

A felújított Kálvin tér, Corvin-negyed és Semmelweis Klinikák állomások átadása 2022 egyik közéleti csemegéje volt, mivel Tarlós István volt főpolgármester, országos közlekedési és közszolgáltatási infrastruktúra fejlesztéséért felelős miniszterelnöki megbízott is ellátogatott rá, miután egy fél évvel korábban még nem győzte hazugnak nevezni az utódját, Karácsony Gergelyt.

A kormány a mostani átadáson is képviseltette magát: Navracsics Tibor, területfejlesztésért és az uniós források felhasználásáért felelős tárca nélküli miniszter ment el az átadóra, akinek most érezhetően a legkisebb baja is nagyobb, minthogy átadjon néhány metrómegállót. A január 18-án, a Partizánnak adott interjújában például azt mondta, lemond, ha az ő hibája miatt nem sikerül megegyezni a befagyasztott Erasmus-pénzekről.

De visszatérve az átadásra: az esemény előtt Vincze Júlia, a projekt kommunikációs irányítója még felhívta mindenki figyelmét, hogy hagyják szabadon a peron szélét, azaz a biztonsági sávot, hogy ne szólaljon meg állandóan a figyelmeztető hang.

Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója mondott rövid beszédében kiemelte, hogy már csak azért is nagyon nehéz volt a 3-as metró felújítása, mert

iszonyú szervezést igényelt, hogy a rekonstrukció alatt is közlekedni tudjon.

Más városok lehet, úgy oldották volna meg, hogy teljesen lezárják a vonalat, Budapest viszont - mint elmondta - nem tudta volna nélkülözni a 3-as metrót.

Navracsics Tibor látszólag jól hangulatban érkezett az átadásra: mielőtt belekezdett volna beszédébe azzal viccelt, hogy a két kitett mikrofonállvány közül ő az alacsonyabbra állítotthoz áll oda, mert szerinte „jobb kisebb ambíciókkal indulni". Vincze egyébként azzal vezette fel a minisztert, hogy nagy örömükre szolgál, hogy elfogadta a felkérésüket, és megtisztelte jelenlétével az ünnepélyes átadást. 

Navracsics a beszédében kitért arra is, hogy időről időre politikai viták ütik fel a fejüket a kormány és a főváros között,

de ezeken túl kell nézniük.

Magyarországnak ugyanis az az érdeke, hogy Budapest az európai nagyvárosokkal folytatott kiélezett versenyben helyt tudjon állni, és kiválóan helyt is áll. A főváros ugyanis az a hely, amit gazdasági ereje és kulturális kisugárzása az EU egyik központjává teszi.

Karácsony Gergely főpolgármester azt emelte ki beszédében, hogy a 3-as metró felújítása együttműködésből jött létre, a EU, a kormány és a főváros együttműködéséből:

nagyon nem mindegy, hogy ez egy projekt lesz a sok együttműködés közül vagy csak a kivétel.

Arra is kitért, hogy egy ilyen fejlesztés már csak olyan, hogy nem mindig az fejezi be, aki elkezdte, úgyhogy szeretné megköszönni Tarlós Istvánnak a felújítást, valamint a legfontosabb félnek, a budapestieknek, a helyi közösségi közlekedést használóknak a türelmet.

A főpolgármester örült annak is, hogy Navracsics Tibor szóba hozta, hogy a felújítás nemcsak a budapestieknek fontos, hanem az ország többi részének is, vagyis egy nemzeti ügyről van szó.

A beszédnek ezen a pontján megjegyezte, hogy arra biztatja a miniszter urat, hogy az eu-s felzárkóztatási forrásokból azt az 55 százalékot is hozza el Budapestnek és Magyarországnak, amit befagyasztottak. Ő egyébként biztos benne, hogy ezért Navracsics keményen meg fog dolgozni. A beszéd végén még egyszer kitért arra, hogy nem szeretné, ha a politikai viták miatt elveszne a közös cél. A fővárosnak egyébként számos terve van még, amikben együtt dolgozhatnának a kormánnyal. Karácsony ezekből a Göncz Árpád városközpont fejlesztését emelte ki. 

Megszokott színek, mégis új

A Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) Zrt. már december végén bejelentette egy közleményben, hogy a megújult és akadálymentes Deák Ferenc tér és Ferenciek tere állomásokat két hónappal a tervezett megnyitás előtt átadják a forgalomnak: mindezt, mint írták, a felújítási munkafolyamatok átütemezésének köszönhetően sikerült lehetővé tenniük.

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy az átadás időpontját többször is módosítani kellett, amihez előre nem látható műszaki problémák, és a szerződések körüli viták járultak hozzá.

A Deák Ferenc tér és Ferenciek tere állomásokon 2022 november végén kezdődtek el a műszaki átadás-átvételi eljárások és decemberben már zajlottak a próbaüzemi tesztek is.

A Csapó Balázs, Germán Tibor, Gurdon Balázs és Hargitai Bence tervezte Deák Ferenc téren továbbra is a már megszokott kék szín dominál, és a Kosztolányi Zsolt és Klopp András tervezte Ferenciek terén is megmaradt az aluljárószint eredeti narancssárga színe, míg a mélyben a névadó ferences rendi szerzetesek barna ruhájára utaló barna szín került előtérbe.

Az M3-as metróvonal megújult Deák Ferenc téri állomásán a színekkel is segítik a tájékozódást: az aluljárószinten például a sárga szín a villamost és a kisföldalattit jelöli.

Az M2 és M3 metróvonalakat összekötő hetven méter hosszú folyosójának – amin egyébként

naponta annyi ember halad át, mint Eger városának lakossága

– korábban szögletes térszerkezete futurisztikus formát és türkiz burkolatot kapott. A sárga, kék, türkiz, fehér csőszerű terek összességében a csúszdaparkok világát idézik. A hosszú mozgólépcső eredetileg világos burkolatát most élénk, égkék szín határozza meg.

A peronszinten a jól ismert csempefalak – a burkolat João Vieira portugál képzőművész alkotása, amit a Lisszaboni Közlekedési Vállalat ajándékozott a magyar fővárosnak – gazdagítják továbbra is az állomás megjelenését, amit az oszlopok fehér kismozaik burkolata és a kábeltakaró türkiz árnyalata keretez.

A műemlék egyik oldalán, emlékeztet a Retró Legendák, Petőfi Sándor, Ady Endre és József Attila portugálra fordított verseit olvashatjuk, míg a másikon három portugál költő, Camoes, Césário és Pessoa műveinek magyar fordítását.

A betűcsempék elhelyezéséről 1995-ben döntött a Fővárosi Közgyűlés Kulturális Bizottsága, miután a Budapest Galéria, mint az ügyben illetékes szakértő szakvéleményét is kikérték. A lisszaboni kerámiamanufaktúrában kiégetett csempéket végül 1996. augusztus 19-én adták át az utazóközönségnek.

A Deák Ferenc térig jár

A megnyitást követően a metró Dél-Pest felől már a Deák Ferenc térig jár. Az átadás napján, január 23-án a pótlóbuszok napközben még a Kálvin térig közlekednek, 21 órától pedig az eddig megszokott esti közlekedési rend szerint Kőbánya-Kispestig pótlóbusszal lehet utazni, írja a BKK.

Hétköznap napközben két szakaszon, Kőbánya-Kispest és a Deák Ferenc tér, illetve a Göncz Árpád városközpont és Újpest-központ között jár a metró. A Deák Ferenc tér és a Göncz Árpád városközpont között továbbra is az M3-as, illetve a Nyugati pályaudvar és a Göncz Árpád városközpont között az M3A metrópótló autóbusszal is lehet utazni.

Újpest-központ és a Göncz Árpád városközpont között (az északi szakaszon) az eddigi rend szerint jár a metró, a Göncz Árpád városközpont és a Deák Ferenc tér között metrópótló autóbuszok közlekednek.

A Nagyvárad téren – az állomás felújítása miatt – a Kőbánya-Kispest és a Deák Ferenc tér között közlekedő szerelvények továbbra sem állnak meg. A tér környéke a Népligettől induló M30-as állomáspótló busszal, a belváros, illetve a Keleti pályaudvar felől a 2M és 24-es villamossal, a Semmelweis Klinikák felől gyalog, vagy MOL Bubival közelíthető meg.

Eleve csúszással indult

Az M3-as metró felújítása 2017. november 6-án, a vonal északi szakaszán kezdődött. A rekonstrukció során teljesen megújul Magyarország legforgalmasabb vasútvonalának infrastruktúrája, az állomások pedig akadálymentessé és korszerűbbé válnak – szinte egy új metró épül Budapesten, írja a BKK.

A felújítás 2023. második negyedévében fejeződik be,

várhatóan március közepétől már a teljes vonalon jár a metró,

a hónapban tervezik ugyanis átadni az Arany János utcai és a Nyugati pályaudvar megállókat, május közepétől pedig az utolsóként felújított Nagyvárad tér és Lehel tér állomásokat is használhatják az utasok.

Ahogy a Népszava emlékeztetett, a Fővárosi Közgyűlés 2014. augusztus 25-i rendkívüli ülésén fogadta el a 3-as metró infrastruktúrájának és a járműparkjának felújításáról szóló javaslatot. A befejezés céldátuma akkor 2017 vége volt. A munkálatok, a 2010–20-as évek egyik legjelentősebb budapesti közlekedésfejlesztési beruházása végül eleve késve, mint fentebb írtuk, csak 2017 őszén kezdődött el. A felújítás aztán, mint a cikk elején említettük, később sem volt zökkenőmentes.

Képek: Merész Márton / Énbudapestem

Az átadó előtt lehetőségünk volt betekinteni a kulisszák mögé. Az erről készült videónkat ide kattintva tudjátok megnézni.