STÍLUS

Körbeért a kerékpársáv a Nagykörút pesti oldalán


Biztonságosabbá vált a bringás közlekedés a Szent István körúton is, ez azt jelenti, hogy a Nagykörút pesti oldalán végig körbeért a kerékpársáv, sőt valójában a Margit híd budai hídfője és Újbuda-központ között húzódik a már egységes, biztonságos bringaút.

A Közösségi költségvetés nyertes projektjeként – a Budapest Közút Zrt. kivitelezésében – a hiányzó szakaszokon részben pollerekkel védett kerékpársáv, más szakaszokon az autóbuszok és a kerékpárral haladók közlekedését segítő közös sávok létesültek. A Nyugati tér és a Jászai Mari tér között továbbra is kétszer két forgalmi sáv áll az autóval közlekedők rendelkezésére – derült ki a BKK közleményéből. Az idén elkészült Váci és Üllői úti sávok mellett ez a fejlesztés is csatlakozik a Bajcsy-Zsilinszky úti kerékpáros útvonalhoz, és a rakpartokon, az Andrássy úton, a Baross utcán keresztül több kerületet is felfűz a biciklibarát úthálózatra. 

width=2048
Kép: BKK

A Fővárosi Önkormányzat és a BKK célja az volt, hogy úgy lehessen valamennyi közlekedési módot teljes biztonsággal használni, hogy közben a Szent István körút áteresztőképessége ne csökkenjen. 

Milyen változások történtek?

Egyes parkolósávként használt szakaszokon rugalmas pollerekkel védett kerékpársávok létesültek. Buda felé megmaradt a Visegrádi utca és a Tátra utca közötti busz- és kerékpársáv, a Nyugati tér és a Jászai Mari téri villamosmegálló közötti hiányzó szakaszokon kerékpársávot létesítettek. Ezeknek köszönhetően várhatóan kevesebben bicikliznek majd a járdán, ezért nemcsak kerékpárral, hanem gyalog is biztonságosabban lehet közlekedni a Szent István körúton. Ráadásul több európai nagyváros példája azt mutatja, hogy azoknak az üzleteknek a forgalma is látványosan fellendül, amelyeket többféle közlekedési eszközzel – például kerékpársávon is – jól meg lehet közelíteni. 

A tervezés során kiemelt szempont volt a közösségi közlekedés segítése, ezért az Oktogon felé vezető oldalon a Nyugati tér előtt közös BKK- és kerékpársávot alakítottak ki, ennek köszönhetően a nagy forgalmat bonyolító járatok fennakadás nélkül közlekedhetnek. (A Margit híd felé továbbra is a 2014 óta meglévő busz- és kerékpársávot használhatják.)

width=2048
Kép: BKK

Az autóval közlekedők a megszokott módon haladhatnak: a Nyugati tér és a Jászai Mari tér között – a Ferenc körútihoz hasonlóan – megmaradt a kétszer két forgalmi sáv. Az üzletek rakodóhelyeit és a mozgáskorlátozott-parkolóhelyeket a legközelebbi mellékutcák torkolataiba helyezték át.

A tervezés menete

A Szent István körút új közlekedési rendjének tervezésekor a szakemberek felhasználták az Üllői úti és Váci úti védett kerékpársávok kialakítása óta szerzett tapasztalatokat. A végleges változat több módosítás után alakult ki. A kidolgozott terveket a Magyar Autóklub és a Magyar Kerékpárosklub is véleményezte, a szakemberek az Országos Mentőszolgálatot (OMSZ) és a megkülönböztető jelzést használó közszolgáltatókat is tájékoztatták a változásokról. A kék villogót használó járműveknek továbbra is átjárható marad az útszakasz.